En idyll - men gamla färjebryggan bryts sönder

På lite håll ser det idylliskt ut, men det gamla färjeläget i Fårösund håller långsamt på att förstöras. Sjön tar sakta men säkert tillbaka den gamla bryggan varifrån färjan till Fårö en gång gick.
Färjebostället och båthuset finns ännu bevarat och ägs av Bungemuseet. Men själva bryggan tillhör en samfällighet och där finns inga planer på att försöka reparera den.

Gotland2006-05-23 06:00
För ett tag sedan berättade GT hur många gotländska småhamnar håller på att raseras, och kajen vid det gamla färjeläget i Fårösund hör definitivt till dem.
Kanske har du sett det gamla färjeläget där det ligger som en idyll vid Strandvägen, några hundra meter söder om dagens färjeläge och ungefär i Sundsvägens förlängning. Lite inklämt intill den stora marinan men som en verklig idyll med det gamla färjebostället och ett båthus där man förvarar en tremänning som användes som sista lotsbåt vid Bungeör.
Färjebostället är gammalt men väl bevarat och vårdat av Bungemuseet som tog över det 1930. Båthuset nybyggdes så sent som 1975 eftersom det gamla, som en gång flyttats från Nors Stadar i Hall, brann ner 1955. I branden förstördes också den sista gammeldags Fåröfärjan - nu finns den dock att se som modell inne i färjebostället.

Övergavs 1918
Det här gamla färjestället, som fått en rejäl ombyggnad 1853, övergavs sannolikt 1918. Då var bryggan dålig och här var för grunt vatten. Istället hyrdes Smitterbergs brygga (nedaför det gamla magasinet vid dagens färjeläge) och några år senare tillkom nuvarande färjeläge då första bilfärjan kom 1922.
- Men det gamla läget användes även i fortsättningen av mindre båtar. Och ännu nån gång på 1930-talet renoverade handlare Stengård bryggan - han hade väl kunder från Fårö som då kunde använda bryggan som låg nedanför hans affär, berättar Tonny Westerberg som lämnat data om färjeläget.

Mötte Kajsa-Stina
Bungemuseets skapare Theodor Erlandsson har berättat hur han någon gång omkring 1890 för första gången skulle resa till Fårö och då kom hit till det gamla läget för att begära "batskuss". Han möttes då av "mor Häglund" från Stux, som var änka efter förre färjemannen och som tagit över jobbet efter honom.
Mor Häglund skötte färjan i 25 år och hennes förnamn Kajsa-Stina fick sedan ge namn åt en av de moderna färjorna. Erlandsson berättar hur hon bodde i ett "mycket egendomligt hybble som delvis bestod av en ruff från ett strandat fartyg".
Tonny Westerberg berättar att hennes bostad fortfarande finns kvar men flyttats längre bort på stranden. Tonny minns för övrigt hennes efterträdare Albert Sandgren som kom att bli Bungebornas siste färjeman.
- Jag brukade se honom gå ner till stranden och titta, berättar Tonny.

Men kajen förstörs
Färjebostället och båthuset är alltså väl bevarat, däremot är det sämre beställt med den gamla bryggan. Den bryts sönder mer och mer, och skall den kunna räddas krävs ganska stora insatser.
- Vi har haft funderingar om att museets arbetslag skulle kunna laga bryggan. Men dels har vi insett att det kräver alltför stora arbete och kostnader för oss, dels tillhör inte bryggan och strandkanten oss, förklarar museets föreståndare Maj-Gun Blomberg.
- Det är synd att museet inte fick överta även stranden och bryggan, det hade varit fint om det varit en enhet, säger museets Anders Lundkvist.
Men inom samfälligheten finns för närvarande inga planer för bryggan, och inte heller länsstyrelsen har några resurser för att rusta upp den. Länsmuseet har på länsstyrelsens uppdrag gjort en inventering av bryggan men bara kunnat konstatera att det krävs ganska stora insatser för att rädda den.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om