En kaj för havets jättar

Visby hamn kan få en ny kryssningskaj - placerad på utsidan av yttre vågbrytaren.- Kajen är närmast ett måste om vi skall kunna fortsätta som besöksmål för de allt större kryssningsfartygen, säger kommunens tekniske direktör Bertil Klintbom.

Gotland2007-10-18 04:00

- Flera rederier säger att de inte länge går till Visby om vi inte får en ny kaj. Å andra sidan lovar de att satsa ännu mer på Visby om kajen byggs, säger Christian Britse hos mäklarfirman Ekmans.

Bristen på kajplats för de allt större kryssningsfartygen har länge varit ett problem för Visby hamn.
Flera fartyg har gått Visby förbi medan nästan alla andra kryssningshamnar i Östersjön satsar stort.
Riga, S:t Petersburg, Tallinn, Kiel, Hamburg och Stockholm hör till de hamnar som bygger ut för den framtida kryssningstrafiken, och Visby riskerar att komma på efterkälken.

Hotar med färre anlöp
- Ta som exempel det stora italienska rederiet Mediterrian Shipping, som i år missat flera anlöp till Visby. Till nästa år har de ännu bokat 23 anlöp men inför 2009 hotar de med en radikal nedskärning av antalet anlöp om ingenting händer, berättar Christian Britse.
- Likadant säger flera andra rederier - men däremot är de villiga att satsa mer på Visby om vi bara skaffar en ny kaj.

Utsatt läge
Därför finns inom kommunen nu ganska långt gångna planer på att bygga en kryssningskaj på utsidan av yttre vågbrytaren.
Den blir visserligen utsatt vid vissa vindar, men anses ändå vara en möjlig lösning.
- Det här är nog den enda möjligheten att till en rimlig kostnad få en kaj som gör att vi kan hänga med någorlunda i den här branschen, säger hamnmästare Gösta Hammarberg.

300 meter långa fartyg
Kajen skulle ge möjlighet att lägga till för kryssningsfartyg i storleksklassen 300 meter
Djupet vid den tänkte kajen är redan hyfsat men det behövs en del muddring för att nå ner till ett djup kring 10 meter.
I vinkeln mellan nya och gamla vågbrytaren behöver det fyllas ut för att ge plats för bussar, och man behöver göra en öppning i vågskyddet på gamla piren. Det krävs också en bräsch i nya piren för att passagerarna skall kunna komma iland.
- Men än så länge är det bara en idéskiss och vi vet ännu inte vad det kan komma att kosta. Men nästa månad träffar vi vår konsult i Stockholm och då lär läget klarna, säger Bertil Klintbom.
Det planeras också en del förbättringar i hamnen för att ta emot barkasserna från kryssningsbåtarna.
Nu används två angöringskajer, dels i inre hamnen, dels vid kajen där lotsbåtarna ligger. Vid den senare kajen planeras för större landytor både för passagerare och bussar, och man vill på kajen bygga någon form av tak för passagerarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om