Säsongen är i sin linda och många mc-förare är lite "ringrostiga" så här i början.
Det tar lite tid innan man fått den rätta känslan på sin cykel.
- Vi vill försöka få alla att bli riskmedvetna, många är dessutom dåliga på att hantera sina hojar, så utbildning är aldrig fel plus att det även är roligt, säger Stig Göransson, TSG, trafiksäkerhetsgruppen.
I måndags genomförde man säsongens första kurs i broms och kurvteknik på kartingbanan i Visby.
- Vi har kört det här tre-fyra år och det brukar komma runt 20-25 förare varje gång så länge det är hyfsat väder.
Men när det var säsongspremiär kom det bara sex-sju stycken, men det berodde kanske på vädret.
- Det är nog ännu lite för kallt för många, säger Stig Göransson.
Man inleder alltid med en introduktion om bland annat förhållningsregler på banan, sen delas man upp i olika grupper beroende på sin tidigare mc-vana. Därefter blir det kurv och bromsövningar på banan.
- Man lär sig att känna sin hoj och alla lär sig något. En del har förutfattade meningar om det här, men när de väl är här så upptäcker de hur bra det är att öva på banan. Den har 13 kurvor så det finns en hel del att öva på. Men vi brukar ta ett par kurvor i taget så att de lär sig dem ordentligt och sen får de andra bli transportsträckor till att börja med.
Och att man måste köra en speciell typ av hoj är nonsens.
- Absolut, vi har haft både 125:or och stora Guldvingar här, så det är inga problem. Även en och annan racehoj och det visar sig att även de behöver träna, säger Stig Göransson.
Tanken med träningen är att förarna skall känna sig trygga i sin körning och att man vet hur man ska handla vid en hastigt uppkommen situation, bli mer riskmedvetna och lära känna sin cykel bättre.
- Alla behöver träna efter vintern, det ser jag bara till mig själv att det behövs. Man är helt enkelt lite "ringrostig". Jag pratade med mc-poliserna som var nere här på ön för en kort tid sedan, de tränar tre hela dagar varje vår för att komma igång och då är de ändå ganska duktiga från början, säger Stig Göransson.