En pojkdröm flyger i luften
Har du mycket bra kondition, är stresstålig, kan hålla flera bollar i luften samtidigt och har den rätta längden, kan du bli pilot. En pojkdröm som numera är vardag för Peter. Han är anställd av försvaret för att flyga Jas 39 Gripen.
Foto: Tommy Söderlund
- Man behöver inte vara någon övermänniska för att bli pilot, sa Peter.
Han väljer att inte berätta sitt efternamn, ett val som många inom det här yrket gör.
Östersjön intressant
Fullt frisk, bra syn, inte vara fet, ha gjort lumpen, gått ut gymnasiet och inte vara äldre än 23 år, är andra krav som ställs på en stridspilot.
- Utbildningen tar sex terminer, men du börjar flyga efter ett par veckors teori, berättar han.
Intresset för yrket har falnat, kanske lite beroende på neddragningarna inom försvaret. Bara 56-60 stycken sökte i år.
Uppe i luften flyger en Jas 39 Gripen. En kollega visar vilken kapacitet planet har när det flyger på rygg, flyger sakta och går ner på låg höjd och gör snabba svängar. Några loopingar blev det däremot inte, det var för molnigt.
Stridspilotens uppdrag är att bevaka Sveriges gränser och rycka ut när det finns misstankar om att någon kränker luftrummet. Försvarets piloter ligger i beredskap och är ibland placerade på Gotland.
- I Visby är det högre beredskap. Det mest intressanta för oss finns i Östersjön .
Det vanligaste är att okända plan passerar vårt luftrum utan att ha lämnat färdplan. Det är då Peter lyfter.
- Vi är alltid två. En åker fram och tittar, den andra ligger bakom och skyddar.
Inkräktaren ska avvisas.
- Vi kan preja bort planet och i värsta fall kan vi skjuta varningseld, berättar Peter.
Det låter rätt riskabelt.
- Det är farligare att köra bil, säger Peter och stödjer sig på statistiken.
Gotlänning omkom
Idag stämmer det, men för 30-40 år sedan såg statistiken annorlunda ut. Mellan 1971 och 1996 noterades nära 50 olyckor med försvarets Viggen, varav 19 med dödlig utgång. Den senaste olyckan var 1996. Då omkom den 31-åriga gotländska piloten Göran Carlsson när han störtade 12 mil sydost om Gotland. Det var fjärde dödsolyckan inom loppet av två månader.
En av Göran Carlsson kamrater, Tomas Jörholt från Visby hade tagit med sig sonen Calle till flyget för att titta på dagens plan. Olyckan har satt sina spår.
- Göran var ute på ett rutinuppdrag mitt på dagen, flög på låg höjd och skulle fotografera ett ryskt fartyg. Planet kolliderade med vattenytan i samband med att det svängde.
Han berättar om händelsen, om pilotens familj och om hur kompisgänget på Gotland bildade en förening för att stötta anhöriga och hålla minnet av händelsen vid liv.
De kallar föreningen Löjtnant Lakrits. Det märkliga namnet valdes för att markera tonen i sällskapet.
- Vi ville att det skulle vara lite busigt, precis som han var.
De ger sitt stöd
Nu träffas medlemmarna med jämna mellanrum, håller fester och samlar in pengar.
- Vi har en kassa och varje år skickar vi en julblomma till Görans mamma. Sambon och barnen vet var vi finns om de behöver vårt stöd.
Nu har det gått tolv år sedan olyckan.
- Vi lägger en krans på kyrkogården varje år den 16 oktober, berättar Tomas Jörholt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!