En skål för jakt och fiske - idén som tog hem priset
Upplevelseturism året om, med jakt och fiske i teori och praktik, i tät samverkan med lokala entreprenörer och krafter - bland annat med hjälp av unika resurser från P 18 - paketerat och marknadsfört på internet! Så lyder det vinnande konceptet i högskolans idétävling för turism och interaktiva medier.
Utöver prispengarna hoppades man locka med utmaningen att ta fram idéer till nya verksamheter inom kommunens två profilområden: upplevelseturism och interaktiva medier. Förhoppningen: fler arbetstillfällen på Gotland och på sikt mer utbildning till högskolan.
Sammanlagt lämnade 38 idékläckare in 54 bidrag. Finalisterna, som var sex från början men blev fem då två slogs samman, fick presentera en affärsplan och grillades av en branschjury och representanter för Gotlands turistförening och högskolans turism- och upplevelseprogram.
Noga granskat
I går var det dags för prisutdelning under festliga former.
Bidragen har bedömts efter grad av nyskapande, kundnytta, affärsmässig potential, möjlighet att generera tillväxt på Gotland och personen/personernas möjlighet att genomföra idén. Det är inget krav att de måste genomföras, men naturligtvis klart önskvärt.
Juryns ordförande Pelle Holm, vice ordförande i Nutek, menade att juryns uppgift varit långt ifrån enkel. Att formulera banbrytande idéer på små utrymmen är svårt - och ibland även att förstå dem.
Tre hade dock formulerat sig extra väl. Trea blev kyrkoracen, tvåa blev eremitkojorna på Furillen och vinnare i högskolans idétävling 2005: Jakt och fiske!
Därmed fick Gotlandnet AB:s Bosse och Margareta Eriksson kliva upp på scenen, tillsammans med uppfinnaren och jägaren Ulle Svensson som anlitats som projektledare.
Lämnade åtta bidrag
VD Bosse var mycket glad och mycket trött. Han hade lämnat in åtta (!) bidrag till tävlingen och jobbat extra hårt med två av dem, samtidigt som företaget de senaste dagarna genomfört en flytt.
Projektet "Jakt och fiske Gotland" utgår från att Gotland har kapacitet att ta emot många fler besökare året om och att ön har fantastiska förutsättningar för jakt och fiske i både teori och praktik.
På P 18, påpekar man, finns både unik kompetens och anläggningar som enligt idékläckarna är perfekta för ändamålet.
Idén kretsar kring utbildning, träning och tävlingsverksamhet inom jakt och fiske. Basen blir naturligtvis företagets väletablerade sajt, som ska fungera som mötesforum och marknadsföring av aktiviteter som jaktledarutbildning, pallfiske, foto- och videotävlingar och företagsjakt.
Förhoppningen är att lokala entreprenörer och föreningar ska knyta befintliga arrangemang till, och utveckla nya sådana med, Gotlandnet. Bosse menar att med företagets kontinuitet, marknadsföringskrafter och interaktiva möjligheter i ryggen, kan fler våga och orka satsa på fiske- och jaktturism.
Återstår nu att se vilka av alla de 54 idéerna som förverkligas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!