En snabb uppvaktning hos trafikchefen...

Tanken med den nya "Plus-
trafiken" inom kommunens
kollektivtrafik Àr god. Men upplÀggningen av turerna Àr inte alls bra. Det blir alldeles för kort tid i Visby.
Dessa kritiska synpunkter framfördes i gÄr till kommunens trafikchef Per-Arne Jonsson av en trio hablingar, som provade pÄ att resa med "Plustrafiken".
Kl 10.40 kom de tre till Visby med bussen frÄn Hemse.
Kl 12.10 var de tvungna att ÄtervÀnda. PÄ en och en halv timme i staden hinner man inte utrÀtta mycket.

Gotland2002-01-24 04:00
De tre hablingarna var Anders Mattsson, HÄkan Mattsson och Bo-Erik Nilsson. De hade iklÀtt sig en aning Älderdomliga klÀder nÀr de skulle testa den nya trafiken, som de redan frÄn början var kritiskt instÀllda till.
MÄlet för resan var kommunens trafikavdelning.
Anders Mattsson fungerade som "sprÄkrÄir" och nÀr han lÀste upp hablingarnas skrivelse avfattad pÄ gutamÄl pÄ Per-Arne Jonssons tjÀnsterum lÀt det betydligt mera hotfullt Àn det sÄg ut.
Enligt sprÄkröret hade de tre hablingarna varit pÄ gott humör ÀndÄ sedan jul, men blir det ingen Àndring pÄ busstiderna sÄ kommer det att bli slut pÄ det goda humöret. DÄ Àr det risk för att man tar hötjugor med sig nÀsta gÄng!
­Er byrÄkrater u stadsboar kansk int vill ha uss ei böin...
SÄ löd slutklÀmmen.
Ni byrÄkrater och stadsbor kanske inte vill ha oss i stan.
<span class=MR>Trafickchefen lyssnade</span>
Det förefaller dock som om hablingarna knappast behöver bevÀpna sig inför nÀsta stadsbesök. Trafikchefen lyssnade pÄ deras synpunkter och det fördes ocksÄ direkt en diskussion om hur man skall Àndra för att fÄ en förbÀttring till stÄnd.
Men lÄt oss titta lite nÀrmare pÄ vad detta med Plustrafik Àr. Det Àr en ersÀttning för det som tidigare kallades kompletteringstrafiken. Genom Plustrafiken, som startade i mÄndags, erbjuds boende i de allra flesta av Gotlands socknar att tvÄ dagar i veckan fÄ Äka frÄn sin egen dörr till nÄgon tÀtort. TÀtorterna Àr Hemse, Klintehamn, Roma, Slite, FÄrösund eller Hemse. Dagen före aktuell resa skall man bestÀlla och man blir sedan den aktuella dagen hÀmtad med taxi eller en mindre buss vid hemmet. Tekniska nÀmnden har antagit entreprenörer för nio olika omrÄden pÄ ön.
Vilka dagar som Àr resdagar varierar frÄn de olika omrÄdena.
<span class=MR>Exempel</span>
Ett exempel valt pÄ mÄfÄ kan visa hur det Àr tÀnkt:
En boende i Fide har möjligheten att fÄ skjuts till Hemse pÄ onsdagar och fredagar. Bilen/bussen skall bÄda dagarna vara framme i Hemse kl. 09.30. PÄ fredagarna startar ÄterfÀrden kl 11.30. Det blir alltsÄ tvÄ timmar att spendera i Hemse.
PÄ onsdagarna gÄr returresan frÄn Hemse kl 13.20.
Under mellantiden hinner resenÀrerna att ta en vanlig linjebuss frÄn Hemse och kommer till Visby kl 10.40. Men ÄterfÀrden frÄn Visby mÄste börjas 12.10.
Det Àr alltsÄ samma förhÄllande som gÀller för hablingar och en massa andra sudergutar.
<span class=MR>Sjukbesök omöjligt</span>
­ NÀr man Äker till stan vill man vara dÀr nÄgra timmar, sa sprÄkröret Mattsson vid uppvaktningen i gÄr.
Man kanske behöver köpa nya skor eller gÄ till FörsÀkringskassan. Varken skoaffÀr eller försÀkringskassa finns i Hemse lÀngre.
Ett vanligt skÀl för att göra en stadsresa Àr att man vill hÀlsa pÄ nÄgon pÄ lasarettet. Detta Àr knappast möjligt med de tider som nu gÀller.
Att handla hinner man just inte heller. Och nÀr skall man Àta mat?
Ett uppehÄll pÄ en och en halv timme i stan Àr ganska vÀrdelöst.
­Det hade varit lagom om man kunde ÄtervÀnda med halv fyra-bussen, sa sprÄkröret.
För att markera att man Ànnu sÄ lÀnge var vÀnligt instÀlld överlÀmnade han en pÄse med dagsfÀrska Àgg och en liten flaska Hablingbo-dricka.
<span class=MR>Inte nÄgon ny kritik</span>
Per-Arne Jonsson tog till sig av synpunkterna. Kritiken Àr inte helt ny för honom. Han har hört den frÄn mÄnga andra ocksÄ.
NÀr man utformat Plustrafiken har man försökt att i förvÀg tillfrÄga presumtiva resande.
­Problemet Àr att det kom sÄ lite folk till de möten vi hade, sÀger Per-Arne Jonsson.
Man hade dÀrför inte sÄ mycket att gÄ pÄ i form av önskemÄl nÀr Plustrafiken utformades.
Men hur kan man tro att folk skall vara nöjda med en och en halv timme i stan som fallet blir för sÄ mÄnga?
Per-Arne Jonsson förklarar att man i det fallet tÀnkt pÄ att det skulle bli för lÄng tid för resenÀrer som valt att bara Äka till Hemse om man lÀt Visbybesökarna Äka tillbaka med halv fyra-bussen.
Per-Arne Jonsson kan stÀlla upp pÄ att tÀnka om. För de som har Hemse som centralort kan man exempelvis Àndra sÄ att man ena dagen koncentrerar sig pÄ möjligheten att resa till Hemse och den andra dagen pÄ möjligheten att resa till Visby.
NÄgon omedelbar förÀndring av den fÀrska turlistan tror dock inte Per-Aren Jonsson att det blir.
­Vi mÄste avvakta lite och ta in mer reaktioner. Men till hösten kanske att det kan bli aktuellt.
Det var det besked som Per-Arne Jonsson gav till de tre hablingarna, som bad att fÄ dricka sitt medhavda kaffe pÄ Jonssons tjÀnsterum. Det gick bra. Det var ju lite snÄlt med tiden innan de skulle ÄtervÀnda..
Det kan tillÀggas att Suderborna inte har det snÀrjigast. De som reser med buss frÄn FÄrösund, exempelvis frÄn FÄrö, till Visby har bara en timme och fem minuter pÄ sig i Visby. De som kommer frÄn Slite har tvÄ och en halv timme pÄ sig. ResenÀrerna frÄn Klintehamn har tvÄ timmar och en kvart pÄ sig.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om