En snabb uppvaktning hos trafikchefen...
Tanken med den nya "Plus-trafiken" inom kommunens kollektivtrafik är god. Men uppläggningen av turerna är inte alls bra. Det blir alldeles för kort tid i Visby.Dessa kritiska synpunkter framfördes i går till kommunens trafikchef Per-Arne Jonsson av en trio hablingar, som provade på att resa med "Plustrafiken".Kl 10.40 kom de tre till Visby med bussen från Hemse. Kl 12.10 var de tvungna att återvända. På en och en halv timme i staden hinner man inte uträtta mycket.
Målet för resan var kommunens trafikavdelning.
Anders Mattsson fungerade som "språkråir" och när han läste upp hablingarnas skrivelse avfattad på gutamål på Per-Arne Jonssons tjänsterum lät det betydligt mera hotfullt än det såg ut.
Enligt språkröret hade de tre hablingarna varit på gott humör ändå sedan jul, men blir det ingen ändring på busstiderna så kommer det att bli slut på det goda humöret. Då är det risk för att man tar hötjugor med sig nästa gång!
Er byråkrater u stadsboar kansk int vill ha uss ei böin...
Så löd slutklämmen.
Ni byråkrater och stadsbor kanske inte vill ha oss i stan.
<span class=MR>Trafickchefen lyssnade</span>
Det förefaller dock som om hablingarna knappast behöver beväpna sig inför nästa stadsbesök. Trafikchefen lyssnade på deras synpunkter och det fördes också direkt en diskussion om hur man skall ändra för att få en förbättring till stånd.
Men låt oss titta lite närmare på vad detta med Plustrafik är. Det är en ersättning för det som tidigare kallades kompletteringstrafiken. Genom Plustrafiken, som startade i måndags, erbjuds boende i de allra flesta av Gotlands socknar att två dagar i veckan få åka från sin egen dörr till någon tätort. Tätorterna är Hemse, Klintehamn, Roma, Slite, Fårösund eller Hemse. Dagen före aktuell resa skall man beställa och man blir sedan den aktuella dagen hämtad med taxi eller en mindre buss vid hemmet. Tekniska nämnden har antagit entreprenörer för nio olika områden på ön.
Vilka dagar som är resdagar varierar från de olika områdena.
<span class=MR>Exempel</span>
Ett exempel valt på måfå kan visa hur det är tänkt:
En boende i Fide har möjligheten att få skjuts till Hemse på onsdagar och fredagar. Bilen/bussen skall båda dagarna vara framme i Hemse kl. 09.30. På fredagarna startar återfärden kl 11.30. Det blir alltså två timmar att spendera i Hemse.
På onsdagarna går returresan från Hemse kl 13.20.
Under mellantiden hinner resenärerna att ta en vanlig linjebuss från Hemse och kommer till Visby kl 10.40. Men återfärden från Visby måste börjas 12.10.
Det är alltså samma förhållande som gäller för hablingar och en massa andra sudergutar.
<span class=MR>Sjukbesök omöjligt</span>
När man åker till stan vill man vara där några timmar, sa språkröret Mattsson vid uppvaktningen i går.
Man kanske behöver köpa nya skor eller gå till Försäkringskassan. Varken skoaffär eller försäkringskassa finns i Hemse längre.
Ett vanligt skäl för att göra en stadsresa är att man vill hälsa på någon på lasarettet. Detta är knappast möjligt med de tider som nu gäller.
Att handla hinner man just inte heller. Och när skall man äta mat?
Ett uppehåll på en och en halv timme i stan är ganska värdelöst.
Det hade varit lagom om man kunde återvända med halv fyra-bussen, sa språkröret.
För att markera att man ännu så länge var vänligt inställd överlämnade han en påse med dagsfärska ägg och en liten flaska Hablingbo-dricka.
<span class=MR>Inte någon ny kritik</span>
Per-Arne Jonsson tog till sig av synpunkterna. Kritiken är inte helt ny för honom. Han har hört den från många andra också.
När man utformat Plustrafiken har man försökt att i förväg tillfråga presumtiva resande.
Problemet är att det kom så lite folk till de möten vi hade, säger Per-Arne Jonsson.
Man hade därför inte så mycket att gå på i form av önskemål när Plustrafiken utformades.
Men hur kan man tro att folk skall vara nöjda med en och en halv timme i stan som fallet blir för så många?
Per-Arne Jonsson förklarar att man i det fallet tänkt på att det skulle bli för lång tid för resenärer som valt att bara åka till Hemse om man lät Visbybesökarna åka tillbaka med halv fyra-bussen.
Per-Arne Jonsson kan ställa upp på att tänka om. För de som har Hemse som centralort kan man exempelvis ändra så att man ena dagen koncentrerar sig på möjligheten att resa till Hemse och den andra dagen på möjligheten att resa till Visby.
Någon omedelbar förändring av den färska turlistan tror dock inte Per-Aren Jonsson att det blir.
Vi måste avvakta lite och ta in mer reaktioner. Men till hösten kanske att det kan bli aktuellt.
Det var det besked som Per-Arne Jonsson gav till de tre hablingarna, som bad att få dricka sitt medhavda kaffe på Jonssons tjänsterum. Det gick bra. Det var ju lite snålt med tiden innan de skulle återvända..
Det kan tilläggas att Suderborna inte har det snärjigast. De som reser med buss från Fårösund, exempelvis från Fårö, till Visby har bara en timme och fem minuter på sig i Visby. De som kommer från Slite har två och en halv timme på sig. Resenärerna från Klintehamn har två timmar och en kvart på sig.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!