En utbildningsnyhet för båda hjärnhalvorna

Slå samman naturvetenskapens traditionella teoretiska ämnen med nutida estetiska språkformer, som två- och tredimensionella bilder.
Då har du Christopher Polhemgymnasiets nya programinriktning. Förhoppningen är att vända en vikande trend, genom att kombinera vetenskaplig bredd med mer fria och kreativa ämnen.

Gotland2004-04-24 04:00


Intresset för gymnasieskolornas naturvetenskapliga program har minskat sakta men säkert under flera år. Teorierna om anledningarna är flera. På Christopher Polhem i Visby tror man att eleverna, även om de uppskattar naturvetenskapens bredd, även vill ha mer fria och kreativa ämnen.
<span class=MR>Gehörslära</span>
Skolan erbjuder sedan några år tillbaka NV-Musik, där eleverna, förutom alla kärnämnen, även läser ämnen som gehörs- och musiklära, arrangering och komposition, ensemble och kör.
Nu breddar man repertoaren. Från och med nu kan niondeklassare även kryssa i valet NV-Bild, som drar igång i höst.
Bildlärare Malin Ekström tror att det kan locka fler att välja det naturvetenskapliga programmet, som hon beskriver som "den bredaste gymnasiekompetens man kan få".
­ Vi har tänkt att det kanske upplevs för tungt, med för många rena pluggämnen.
­ Kanske vill eleverna stimuleras på andra sätt, vara mer kreativ och använda båda hjärnhalvorna.
<span class=MR>Femtedel av utbildningen</span>
Den nya naturvetenskapliga inriktningen erbjuder ett ämnespaket motsvarande en femtedel av utbildningen. Första året läser eleverna estetisk verksamhet (50 poäng), andra året en grundkurs i bild och form (50 p) och bild (150 p) och det tredje och sista året form (150 p) och nutida konst, i samverkan med NV-musik (50 p).
NV-Bild är valbart genom omval för elever som nu går nionde klass.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!