En utbildningsnyhet för båda hjärnhalvorna
Slå samman naturvetenskapens traditionella teoretiska ämnen med nutida estetiska språkformer, som två- och tredimensionella bilder. Då har du Christopher Polhemgymnasiets nya programinriktning. Förhoppningen är att vända en vikande trend, genom att kombinera vetenskaplig bredd med mer fria och kreativa ämnen.
Intresset för gymnasieskolornas naturvetenskapliga program har minskat sakta men säkert under flera år. Teorierna om anledningarna är flera. På Christopher Polhem i Visby tror man att eleverna, även om de uppskattar naturvetenskapens bredd, även vill ha mer fria och kreativa ämnen.
<span class=MR>Gehörslära</span>
Skolan erbjuder sedan några år tillbaka NV-Musik, där eleverna, förutom alla kärnämnen, även läser ämnen som gehörs- och musiklära, arrangering och komposition, ensemble och kör.
Nu breddar man repertoaren. Från och med nu kan niondeklassare även kryssa i valet NV-Bild, som drar igång i höst.
Bildlärare Malin Ekström tror att det kan locka fler att välja det naturvetenskapliga programmet, som hon beskriver som "den bredaste gymnasiekompetens man kan få".
Vi har tänkt att det kanske upplevs för tungt, med för många rena pluggämnen.
Kanske vill eleverna stimuleras på andra sätt, vara mer kreativ och använda båda hjärnhalvorna.
<span class=MR>Femtedel av utbildningen</span>
Den nya naturvetenskapliga inriktningen erbjuder ett ämnespaket motsvarande en femtedel av utbildningen. Första året läser eleverna estetisk verksamhet (50 poäng), andra året en grundkurs i bild och form (50 p) och bild (150 p) och det tredje och sista året form (150 p) och nutida konst, i samverkan med NV-musik (50 p).
NV-Bild är valbart genom omval för elever som nu går nionde klass.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!