Endast basämnen (och promenader) på schemat i fjorton dagar
Nu tar Romaskolan krafttag när det gäller basämnena: engelska, svenska och matematik. Under två veckor får eleverna helt ägna så gott som all tid åt basämnena och de andra ämnena får stå åt sidan. Ambitionen är att få eleverna uppmärksammade på hur viktigt det är att de blir godkända i basämnena för att de ska kunna studera vidaregymnasiestudier är ett måste för dagens elever.
All annan tid ägnas åt basämnena: engelska, matematik och svenska.
Det är lätt att misstänka att eleverna skulle tycka att basämnesveckorna var långtråkiga och några av eleverna säger också att de trodde att det skulle bli tråkigt men att de nu har upptäckt att de hade fel.
Nu då skolan är inne på sin andra vecka säger elever i åttan och nian att det har varit bra, att de har fått ordentligt med tid att ägna sig åt ämnena på ett helt annat sätt än i det ordinarie schemat. De hoppas till och med att det ska anordnas fler basämnesveckor i Romaskolan.
<span class=MR>Bra betyg från eleverna</span>
GA pratar med elever ur 8A, 8B och 9B. Det kommer fram erfarenheter som exempelvis: "man hinner bli mer koncentrerad" och "vi märker att vi lär oss bättre".
En av eleverna i nian upplever att basämnesveckorna som "ganska slappa". Kanske har den här eleven lätt för sig i skolan? En annan elev kanske sätter värde på det lite lugnare tempot?
En elev säger att: "lärarna får mer tid för eleverna" och att: "det måste få ta tid att lära sig".
En av åttorna säger att: "efter de här två veckorna kommer allt att bli som vanligt igen, allt blir lika tråkigt igen".
En av niorna säger att: "det går faktiskt att läsa upp sig i basämnena om man verkligen försöker och anstränger sig", han säger också att: "det är bra att man får koll på var man själv ligger jämfört med de andra".
Under de här två basämnesveckorna har eleverna inga läxor och de har färre raster.
<span class=MR>Radikal förändring</span>
Nils-Göran Gottlander, rektor, påpekar att basämnesveckorna är en punktinsats och att man hoppas få effekter senare. Under de här två veckorna läser eleverna ungefär som under sommarskolan och det handlar om att försöka göra eleverna medvetna om varför de går i skolan. Eleverna har olika mognadsgrad och kräver olika lång tid för att lära sigkanske det skulle vara bra med en tioårig grundskola?
Gottlander berättar att man redan under hösten planerade att ha basämnesveckor på skolan men så blev nyckellärare sjuka och man sköt upp det tills nu på vårterminen.
Basämnesveckorna är en radikal ändring av skolarbetetdet är allt annat än den "snuttifiering" som det annars kan bli, påpekar Gottlander. Eleverna får en chans att hinna färdigt och kan arbeta efter egna förutsättningar under de här veckorna. Lärarna kan lägga in andra moment som de inte hinner med i den vanliga undervisningen.
Samhällets krav i dag är helt andra än på 1970-talet, konstaterar Gottlander. I dag är gymnasiestudier ett måste för att kunna få ett yrke.
<span class=MR>Mer stress i dag</span>
Matematikläraren Maria Kviberg berättar om elever som under de här basämnesveckorna sitter kvar i lektionssalen och studerar istället för att gå ut på raster. De verkar ha fått ett helt nytt intresse för ämnet.
Kviberg påpekar att eleverna över huvud taget är mera stressade i dag och nu får de plötsligt gott om tid och matematiken kräver ibland eftertanke.
Maria Kviberg berättar att hon försöker göra matematiken roligare för eleverna genom att föra in nya arbetsmoment som mattespel och annorlunda problemlösning. När eleven upptäcker att matte kan vara kul så går det plötsligt lättare att lära sig.
Läraren Gunilla Junker är ansvarig för engelska och hon påpekar att hon har lagt in andra arbetssätt i sitt ämne. Några sjuor arbetar med en teater som handlar om engelsmännens sätt att vara artiga. Några andra sjuor får baka scones och anordna afternoon tea. Åttorna gör radioprogram på engelska och niorna gör en tidning.
Junker påpekar att hon själv tycker att basämnesveckorna är roliga. Det blir skillnad mot det vanliga skolschemat där man hela tiden måste hålla reda på var man slutade förra gången man hade lektion med just de här eleverna.
Nu har läraren en möjlighet att på ett helt annat sätt lägga undervisningen på olika nivåer och de långsammare eleverna får en helt annan chans att hänga med.
Den här veckan är alltså den sista basämnesveckan för Romaskolan och på torsdag ska eleverna göra en utvärdering av vad de tycker att veckorna har givit dem. Fredagen har eleverna läst in och de är lediga, då är det istället lärarnas tur att utvärdera.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!