Utanför Solbergaskolan i Visby står flera A-traktorer parkerade på rad. En av dem, en vit Volvo utsmyckad med blommor på backspegeln, tillhör 15-åriga Felix Dalby. Han och den jämnåriga vännen Ludvig Lobelius har båda kört epa-traktor, som det kallas i folkmun, i ungefär ett halvår.
Felix och Ludvig kan vara bland de sista 15-åringarna som får köra A-traktor i Sverige. Detta efter att EU-parlamentet nyligen röstade ja till ett förslag om att i framtiden höja åldersgränsen till 16 år. Förslaget innebär också krav på B1-körkort snarare än dagens AM-körkort och att hastighetsbegränsningen höjs från 30 till 45 kilometer i timmen.
Den svenska regeringen har uttalat sig kritiskt till att EU röstat igenom förslaget. Under en frågestund i riksdagen sa Ulf Kristersson att ”när regeringen ska ta ställning i frågan kommer vi också att verka för att vi ska behålla 15-årsgränsen och inte 16”.
Att beslutet har väckt åsikter här i Sverige är inte konstigt. I flera andra EU-länder är A-traktorer redan förbjudna men i Sverige finns en mångårig tradition av att ungdomar kör epa. År 2022 fanns strax under 50 000 A-traktorer registrerade i Sverige varav 422 på Gotland, enligt siffror från Transportstyrelsen.
Felix Dalby och Ludvig Lobelius har varsin epa-traktor. Båda två är besvikna över det nya EU-förslaget.
– Det är inte superbra. Det kommer ju att drabba dem som bor på landet hårdast, säger Felix Dalby.
Ludvig Lobelius instämmer, han bor i Lummelunda och kör sin epa till skolan ibland.
– Det är en stor frihet att få ha epa. Många kanske tycker att ett års höjning av åldersgränsen inte är en stor grej men för oss gör det stor skillnad, säger han.
Det finns en punkt i det nya förslaget som Felix Dalby och Ludvig Lobelius båda är positiva till: Att få köra i 45 kilometer i timmen. Däremot flaggar Felix Dalby för att det kan bli svårt att genomföra i praktiken.
– Det är det enda som är bra men det kommer att bli en lång process. Epa-traktorer kan bara gå i 30, man måste göra massa ändringar i bilarna för att de ska gå fortare, säger Felix Dalby.
Ludvig Lobelius tillägger:
– Jag tycker att de borde ändrat till 45 redan när de införde bälteskravet förra året.