Epoken Nordship har tagit slut

Nu är den slut - epoken Nordship. Inte en enda av rederiets så kallade Nord-båtar finns kvar - de sista såldes häromdagen.Många gotländska redare och sjömän har varit engagerade i Nordship-epoken ända sedan den började för mer än 20 år sen. Ännu in i det sista var många gotländska sjömän anställda inom rederiet, men nu har de alltså mist sina jobb.

Carl-Erik Larsson från Stenkyrka styrde i nära 30 år sin NORDWEST, på senare år museibåt med allmogebåtar i lasten.

Carl-Erik Larsson från Stenkyrka styrde i nära 30 år sin NORDWEST, på senare år museibåt med allmogebåtar i lasten.

Foto:

Gotland2009-04-07 04:00
Allt började på 1970-talet. I Luleå fanns stora planer för Stålverk 80 och i Gävle skulle byggas ett stort valsverk. Alltså behövdes fartyg för transporterna.
Så tänkte i alla fall Stefan Trybom i Gävle och Bengt Lundquist i Saltsjöbaden. Den senare ritade ett kustfartyg som var på cirka 1 300 ton dödvikt och som borde passa bra för Östersjöfart. Till slut fick man också tag i intressenter som ville beställa och driva fartygen.
Åtta fartyg beställdes från varv i Japan och i fem av dem fanns gotländska intressen. Sju av fartygen kom att ingå i den så kallade Nordship-poolen med säte i Gävle varifrån fartygen befraktades. Alla skulle ha namn som började med "Nord".

Det var de här åtta fartygen som byggdes åren 1976-77:
NORDKING
var först ute, levererad strax före jul 1976. Tre gotlänningar, Arnold Garnström i Ahr och visbyborna Rutger Johansson och Rune Fohlström var tre gotländska delägare.
I början var hade fartyget Saltsjöbaden som hemmahamn där Jan Englund var störste delägare, men mellan 1980 och 1995 var Visby hemmahamn.
NORDICA levererades i januari 1977 med ett partrederi i Skärhamn som huvudägare. Men en av delägarna, med 10 procent, var Rune Fohlström i Visby.
NORDWEST kom i februari 1977 med ett partrederi i Gävle som beställare. Men 5 procent ägdes av Rune Fohlström, Visby och 10 procent av sjökaptenen Carl-Erik Larsson i Stenkyrka. Den senare skulle så småningom lösa ut alla de andra delägarna och övertog hela fartyget både som redare och skeppare. Från 1990 stod det Visby i aktern.
NORDERSAND levererades i mars 1977 med Ingrid Andersson i Slite-rederiet Sudersand som huvudredare. Bland övriga delägare fanns Karl-Erik Hagström i Slite. När Ingrid Andersson avled 1987 blev sonen Ulf Andersson huvudredare.
NORDLANDIA levererades i maj 1977 och gick till samma ägare, alltså ett partrederi i Slite med Ingrid Andersson i Rederi AB Sudersand som huvudredare. Bland delägarna fanns också Rune Fohlström och Axel Hammarström i Visby. Hemort Slite. När Ingrid Andersson avled blev sonen Ulf huvudredare och fartyget kom att ingå i Slite-rederiet Andership med två brödrapar som seglande delägare; Ulf och Roland Andersson och Anders och Carl-Evert Werkander.
NORDQUEEN levererades liksom Nordking strax före jul 1976 men hade inga gotländska delägare. Huvudägare var Bengt Lundqvist i Saltsjöbaden, alltså den som ritat fartygen.
NORD STAR kom i april 1977 med Jacob Engwall, senare sonen Torsten, i Gävle som störste ägare. Familjen Engwall står bakom Gevalia-kaffet.
SAFE TRANSPORTER, levererad i mars 1977, var det enda av de åtta fartygen som inte fick "Nord" i namnet. Men det blev snart ändring på det sedan huvudägaren Christer Ericsson redan året därpå sålde fartyget till ett partrederi inom Nordship-poolen. Namnändring till Nord Transporter.

Fler Nord-båtar
Utöver de här åtta Japan-byggena har det funnits fler Nordship-båtar, flera med gotländsk anknytning.
NORDTIMBER byggdes i Tyskland 1972 och köptes 1995 av Andership i Slite. Hon seglade i sex år under namnet Gyle och med Slite som hemmahamn. Därefter såldes hon till Rederi AB Nordship i Gävle och fick namnet Nordtimber.
NORDBRIS byggdes 1974 i Holland och seglade under flera namn och ägare fram till 1996 då hon köptes av det gotländska rederiet AB Eke med hemort Visby. Namnet blev först Bettie Lill men ändrades sen till Ekland. Också hon såldes till Nordship i Gävle och fick namnet Nordbris.
NORDCARRIER byggdes i Tyskland 1977 och kom 1989 till Gävle där nya namnet blev Nordcarrier.
NORDTRADER byggdes också i Tyskland 1977 med namnet Tafelberg, men kom liksom Nordcarrier till Gävle och Nordship med namnändring till Nordtrader.

Massor av gotlänningar
Mängder av gotlänningar har varit inblandade i Nord-båtarna, många redan i samband med leveransen från Japan. Carl-Erik Larsson hämtade hem sin Nordwest och sjökapten Per-Axel " Vängis" Johansson tog hem Nordking. Ulf Andersson, Torgny Karlsson, Bert Jonsson är andra gotlänningar som deltog i hemleveranserna.
Under åren har sedan många sjömän arbetat i besättningarna ombord, åtskilliga som skeppare. Rekordet har väl Carl-Erik Larsson som seglade sin Nordwest i nästan 100 000 timmar under närmare 30 år - nästan utan avlösning! Torgny "Toggan" Karlsson från Slite var inte mycket sämre när han häromåret gick iland efter 28 år som skeppare i Nord Star och Nordking. Slite-bröderna Andersson och Werkander har också varit med i många år - och Ulf Andersson är för övrigt fortfarande anställd.
Alla de här Nord-båtarna blev väl inte så framgångsrika som många hade hoppats på från början. Stålverk 80 blev ju bara en dröm och det har inte alltid varit så lätt att klara frakter och ekonomi. Men man har stolt fortsatt att segla under svensk flagg.
- Längs seglade vi med skrot till engelska hamnar - och vilka hamnar sen. Små och konstiga platser som man knappt hade hört talas om, minns Togga.
Och nu är det alltså slut. För en tid sedan köptes Nordship-rederiet upp av Österströms, ett ganska stort rederi i Norrköping. Och häromdagen såldes de tre sista fartygen i gamla Nordship-flottan, Nordtimber, Nordcarrier och Nordtrader.
Österströms fick för övrigt ny delägare häromdagen då norska Klaveness köpte in sig med 40 procent i rederiet. Klaveness äger också de tre cementbåtarna i Slite.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om