Hela matsverige samlas för möte på Gotland när det är dags för den stora matlandetkonferensen på Wisby Strand, den 20-21 november. Landsbygdsminister Eskil Erlandsson är på plats tillsammans med företrädare för bönder, livsmedels- och handelsföretag.
När Lantbruksbilagan/Gotlands Media får en intervju med landsbygdsministern berättar han att han ser fram emot mötet på Wisby Strand.
– Den stora nyttan är att träffas alla på samma plats. Nästa steg på konferensen blir att gå vidare med de gastronomiska regionerna, säger Eskil Erlandsson.
Enligt landsbygdsministern har Sverige unika förutsättningar för att ta fram och marknadsföra lokala och unika produkter, som innebär en ökad tillväxt i regionerna.
Livskraftigt jordbruk och nyskapande förädling är några av orden juryn valde i motiveringen när Gotland blev Matlandethuvudstad.
Ursprungsmärkning på får
Enligt landsbygsministern har inte minst Gotland, där primärproduktionen var en viktig del i utmärkelsen Matlandethuvudstaden, goda möjligheter att nå ut med produkter som är unika. Att det kan vara lönsamt har de samlade krafterna i Kalix visat.
– Vår spjutspets är redan nu Kalix löjrom, som snart är världsberömd, säger Eskil Erlandsson.
Kalix löjrom har uppnått utmärkelsen skyddad ursprungsbeteckning. Det är det högsta kvalitetskravet för ursprungsmärkt mat. Landsbygdsministern satte vid Matlandetkonferensen 2012 målet att Sverige skulle tredubbla antalet ursprungsmärkningar, till minst 18 produkter 2020. Det gotländska borstvetet med anor från bronsåldern och gutefår kan komma att bli sådana. Hushållningssällskapet har fått 290 000 kronor ur Landsbygdsprogrammet och Matlandet för att undersöka möjligheten till EU-utmärkelsen.
– Jag tvekar inte ett ögonblick på att Gotland har goda förutsättningar för att få ursprungsmärkning på till exempel gutefår, säger Eskil Erlandsson.
Utmärkelsen innebär att EU kvalitetslicensierar varorna, något som kan ha stor betydelse för utvecklingen av landsbygden.
– Regioner kan dra nytta av att ha en sådan stämpel på produkterna. I Kalix har den här produkten skapat tillväxt och sysselsättning, säger Eskil Erlandsson.
Redan när Eskil Erlandsson blev landsbygdsminister och chef för landsbygdsdepartementet för tre år sedan slog han fast att hans mål var att jobba för uvecklingen inom lantbruket, som genererar arbetstillfällen och företag på landsbygden.
Enligt landsbygdsministern är jordbruket en viktig drivkraft för företagsamheten och med det en levande landsbygd. Målet med hans vision och satsning på Matlandet och Matlandethuvudstaden är att visa på och öka möjligheterna för en marknad med livsmedel som är speciella för trakten.
Satsning på primärproduktion
– Det är tillväxt vi vill se runt om i landet. För den betyder det otroligt mycket att det finns bönder och lokala förädlingsföretag.
Eskil Erlandsson behövde inte lägga sin utslagsgivande röst när det gällde utmärkelsen årets Matlandethuvudstad 2013. Det rådde redan majoritet bland expertrådets tolv medlemmar. Gotland fick utmärkelsen framförallt i samband med satsningen på primärproduktion. Han tror det finns goda förutsättningar att utveckla maten och de gröna näringarna, i samverkan med turismen.
– Jag tror på Gotlands möjligheter i allra högsta grad. Turismen ökar trots att det är lågkonjunktur, mat och semester är alltid viktigt.
Själv har han besökt Gotland flera gånger, bland annat under Almedalsveckan. Han har träffat gotländska lantbrukare och tagit del av satsningar inom olika matföretag.
Besökte norra Gotland
Privat upplevde han Gotland senast i somras, när han och familjen bland annat besökte norra Gotland.
– Vi åkte på en rundtur, bland annat till Fårö där jag inte varit tidigare. Det var en fantastisk naturupplevelse och vi åt gott på Furillen.
Och han har en personlig favorit bland de gotländska smakerna, salmbären.
– De är goda och unika för Gotland. Salmbären är goda att variera och använda på olika sätt, till exempel till saffranspankaka.
Nu hoppas landsbygdsministern att Gotlands utmärkelse som Matlandethuvudstad i kombination med entreprenörsandan på ön ska få fler att vilja satsa på företag kopplade till mat och upplevelser.
– Mitt råd till Gotland är att fortsätta utveckla det som är unikt. Att skapa en marknad på det sättet innebär möjligheter som kommer alla till del, och Gotland är bra på det som är unikt.