För Marie och Ronny Erlandsson föll det på plats när de installerade solceller på villan i Åminne.
– Det blev startskottet på något sätt, man började fundera mer kring el. Sen var det en kompis som sa: "Nu när ni har solpaneler, varför inte skaffa en elbil också?", säger Marie Erlandsson och fortsätter:
– Vi som alltid har varit så anti mot elbilar, vi ska ju ha en stor diesel, tänkte vi. Men sen kom vi liksom över det där ju mer vi började läsa.
Både Marie och Ronny pendlar. Han kör Visby–Slite flera gånger om dagen. 400 mil per månad och en drivmedelskostnad på 8 000 kronor per månad landar notan på.
Paret började titta runt efter en elbil med tillräckligt lång räckvidd, samtidigt som de ville kunna dra relativt tungt med bilen, som är en förutsättning i Ronnys yrke inom däckbranschen.
Valet föll på en Polestar, som levereras till familjen i februari 2022.
– Faktum är att elbilen har ett lägre pris än om vi skulle köpa en dieselbil i samma prisklass idag. När vi tänkte elbil först, tänkte vi en Tesla för 7-800 000, men priserna har verkligen gått ned, säger Marie.
Varför tror ni allmänheten inte vet om att en elbil inte kostar mer än andra bilar?
– Man går nog i gamla invanda spår och vågar inte lita på nya alternativ, säger Ronny.
554 000 kostar bilen för familjen som kommer leasa fordonet för 6 000 kronor i månaden. Då är räckvidden 54 mil på en laddning, något som kan variera mellan modeller och märken. Ronny senaste bil, en Mercedes som kördes på diesel köpte man 2008 för 523 000, i somras såldes den då den gått närmare 60 000 mil för 10 000 kronor. Nästan hela värdet var borta på 13 år.
– Värdeminskningen för bilar är ju helt otrolig. Därför kör vi leasing framöver. Då kan vi lämna in bilen efter tre år, så får vi ut en ny, säger Ronny.
Laddar man en elbil på publika laddstolpar på Gotland kostar det i runda slängar tre kronor per kilowatt. En full laddning är på 70 kilowatt vilket ger en kostnad på lite över 210 kronor för en "full tank". Därmed landar drivmedelskostnaden på fyra kronor milen.
Laddar familjen istället bilen hemma, med solcellsenergi får man ned kostnaden till en krona per kilowatt.
– Det var ju där någonstans vi började haja till. Solcellerna i kombination med en elbil blir den optimala lösningen, som heller inte kostar skjortan, säger Ronny.
Solcellerna installerades i juni och bilen beställdes i augusti. Oktober var första leveransdatum, men har skjutits fram något för vissa tillval som gjorts på bilen.
Men batterierna då, hur bra har de blivit?
– I vår bil är batteriet numera garanterat till 80 000 mil. Bilen kommer med andra ord hinna gå sönder innan batteriet ger upp.
Att leasa en elbil är ett hett tips från de nya elbilsägarna. Leasingkostnaderna börjar från 1 900 kronor i månaden och uppåt, beroende på storlek, räckvidd och så vidare.
– Även om andrahandsvärdet än så länge är högt för elbilar så vet vi inte vad som händer om tre år. Utvecklingen går så mycket framåt. Kanske har vi då mångdubblat räckvidden i de nya bilarna, då är det bäst att kunna byta in sin gamla bil, konstaterar Ronny.
Antalet elbilar i Sverige har tredubblats under de senaste tre åren. På Gotland fanns 1 323 elbilar, elhybrider och laddhybrider förra året, enligt myndigheten Trafikanalys. I år har försäljningen av denna kategori stått för 43 procent av nyregistrerade fordon på ön.