Det var i augusti 2006 som kvinnan och hennes dotter skulle åka med ett bussreseföretag från Brasov i Rumänien till Sverige. Först var bussen drygt fyra timmar försenad och när den väl kom fick de veta att den var full. De tvingades själva ta sig till staden Arad där de skulle få plats på bussen. Personalen förklarade att hon skulle få ersättning för den egna transporten.
Väl på bussen konstaterade kvinnan att bussen inte alls var vad som utlovats. Luftkonditionering, sköna säten, tv, toalett och mikrovågsugn saknades. På träffade hon en annan familj som kunde intyga att bussen även haft flera motorstopp på vägen.
Inder resans gång stoppades bussen i en tullen då det visade sig att personalen försökt smuggla med sprit och cigaretter vilket gjorde att resan blev ytterligare fördröjd.
Senare stoppades bussen återigen och visade sig då vara belagd med körförbud.
Väl i Sverige men med åtskilliga mil kvar av resan beslöt kvinnan och den andra familjen att ta sig sista biten på egen hand.
Kvinnan har för allas räkning, tre vuxna och fyra barn, begärt att de ska få alla pengar tillbaka, totalt 5 600 kronor, samt att hon får 400 kronor i skadestånd.
Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar att bussföretaget betalar 600 kronor per resenär, totalt 4 200 kronor, samt 400 kronor i skadestånd.
Ersättning för strulig bussresa
Resan från Rumänien till Sverige blev en pina för den kvinnliga resenären från Visby. Allmänna reklamationsnämnden anser att kvinnan bör få tillbaka större delen av biljettpriset.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!