"Ersättningskraven är orimliga"

I korrespondens mellan Gotlandshem och familjen Lindström/Wallin framgår att hyresvärden inte vill ta på sig hela ansvaret.

Gotland2009-02-28 04:00
I konflikten mellan familjen Lindström/Wallin och Gotlandshem har paret vänt sig såväl till besiktningsmannen som till bolagets chefer. I ett brev till familjen den 10 februari, undertecknat av vd Carl Eklund, avdelningscheferna Lisbeth Ek och Per-Eve Boberg samt besiktningsman Bo Dahlby, sägs att det inte går att säga när reparationer ska vara klara beroende på hur mycket arbete det visar sig vara, och man beskriver planerade åtgärder.
Av brevet framgår att Gotlandshem tillstår att lägenheten var sliten men, enligt Gotlandshems uppfattning, brukbar som bostad enligt hyreslagens mening.
Man säger sig sällan veta hur lägenheternas skick är före avflyttningsdagen, men påpekar att man i det aktuella fallet redan hade hantverkare på plats när familjen fick tillträde.
Gotlandshem skriver också att alla lägenheter de hyr ut är "OK", vilket inte betyder att de inte är i behov av underhåll eller reparationer. Man säger sig också ha ansvar för att misskötta lägenheter blir återställda så snabbt som möjligt, men att det generellt sett inte är möjligt att ha det klart till inflyttningsdagen.
I ett brev daterat den 27 februari menar Gotlandshem sammanfattningsvis att man gjort vad man kunnat för att tillmötesgå familjen och skyndsamt åtgärda lägenheten som var ostädad och i dåligt skick.
Man anser att standarden på lägenheten har höjts, och tycker att familjens ersättningskrav är orimliga. I stället erbjuds en kompensation motsvarande en månadshyra.
Vilket familjen alltså anser inte täcker merkostnaderna de haft för att de inte kunde flytta in i enlighet med kontraktet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!