Etanol i tankarna till våren
Först ut med etanolpump på Gotland blir Shell i Visby.- Om allt går som planerat, ja, säger Bosse Kramer, stationsföreståndare i Slite-rondellen.Hans reservation speglar den osäkerhet som rått kring etanoletableringen, sedan i vintras.
Försening
Lagen ledde till stor brådska med utbyggnaden på fastlandet. Både OKQ8 och Statoil gräver till exempel för omkring 170 nya pumpar var. Det betydde att det blev köer till de entreprenadfirmor som klarar av att installera och montera nya pumpar samt plasta in gamla cisterner, eftersom etanol går hårt åt metall och cisternerna behöver skydd inifrån. Därför ledde den nya lagen till att den planerade utbyggnaden av nya etanolpumpar på Gotland blev försenad.
Shell räknar nu med att börja gräva för sin nya pump i Visby i oktober. Anläggningen har haft dispens sedan april.
- Jag hoppas att vi skall kunna börja sälja etanol här i november. Men det är under förutsättning att allt går som planerat, säger Bosse Kramer.
Hans skepticism delas av de andra bolagen. På Statoil centralt säger Peter Lundberg, fastighetschef, att han hoppas ha två nya pumpar klara på Gotland till våren.
Depå saknas
- Men om vi skulle ha tur att få tag på anläggningspersonal skulle vi kunna ha en pump igång före årsskiftet, säger han.
Statoil tänker investera i mackarna på Bro väg och Söderväg. För OKQ8 gäller macken vid Kung Magnus väg.
Camilla Dowling, miljöchef vid OKQ8 ser ytterligare en svårighet på Gotland. Här finns ingen depå för etanolleveranser.
Frågor om miljöbil
- På Gotland finns ingen möjlighet att lagra bensin och det är för dyrt att inte köra med full tankbil från Oskarshamn, säger hon.
Den bensin som ska säljas i de nya pumparna kallas E-85 och består av 85 procent etanol och resten bensin.
En uppskattning av antalet etanol-och miljöbilar på Gotland landar kring 40-50 stycken, huvudsakligen tjänstebilar. Gotlands kommun till exempel leasar en handfull etanolbilar. Sådana tjänstebilar är förmånsbeskattade, även om de drivs med bensin.
Mackarna på Gotland märker under sommaren en efterfrågan på etanol. I Stockholm skaffade många sig miljöbilar när försöket med trängselavgifter infördes, eftersom miljöbilar slipper avgift. En hel del turister har alltså frågat efter etanol.
- Vi har väl haft några varje vecka i sommar, säger Fredrik Ahlqvist, vid Statoil på Söderväg. Han har också märkt att alla inte riktigt vet vad miljöbil innebär.
Import
- Det finns en hel del folk som frågar efter etanol och tror att de ska kunna tanka sin vanliga bensinbil med den. De vet att etanolen är billigare per liter, men förstår inte att den bara fungerar i miljöbilar.
Sekabs fabrik i Örnsköldsvik tillverkar etanol av skogsavfall och importerar bioproducerad etanol och Agroetanol i Norrköping tillverkar etanol av spannmål. Men båda dessa tillverkare säljer främst till bensinstationer i sin närhet. En stor del av den etanol som ska säljas i Sverige importeras än så länge från Brasilien.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!