"Ett dramatiskt förslag som hindrar Gotlands utveckling"

Rikstrafikens presenterade i går ett förslag, som innebär att priserna höjs med i genomsnitt 30 procent samt att 200 turer tas bort.

Gotland2005-09-17 06:00
- Vi är naturligtvis tvungna att följa vår huvudmans beslut. Men det här känns som ett väldigt drastiskt förslag, något som kommer att innebära ett dråpslag för Gotland.
Det säger Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg, med anledning av Rikstrafikens förslag som innebär att priserna höjs med i genomsnitt 30 procent samt att 200 turer tas bort.

- Som gotlänning upplever jag detta som oerhört dramatiskt. Jag ser det här som något som kommer att hämma och hindra den utveckling av Gotland som pågår, med bland annat byggande av kongresshall och nya hotell och lokalisering av nya jobb till ön.
Vid ett möte i går förmiddag presenterades förslaget som innebär att biljettpriserna höjs med fem procent. Till detta kommer ett bränsletillägg på 40 kronor per passagerare, 40 kronor per personbil eller annat fordon samt 25 kronor per längdmetertaxa för godset. Och det gäller enkel biljett.
Dessutom föreslås 200 turer färre mellan Gotland och fastlandet jämfört med i år.
- I år kör vi 2 806 turer. I förslaget till turlista för nästa år kommer basutbudet att vara kvar men övriga turer får stryka på foten. I år är den lilla snabbfärjan, HSC Gotlandia i trafik från mars till oktober. Nästa år kan det bli juni till och med augusti, säger Sten-Crister Forsberg.
Det innebär framför allt färre turer fredagar och söndagar under vår och höst.

Ökade bränslekostnader
Rikstrafikens förslag grundar sig på att sänka kostnaderna för trafiken till och från Gotland. Framför allt är det ökningen av bränslekostnaderna i år som myndigheten vill få tillbaka. Det motsvarar ungefär 70 miljoner kronor.
- Rikstrafiken har gjort klart att de inte har möjlighet att skjuta till mer pengar ur sin budget nästa år. Och näringsdepartementet ser inte heller någon möjlighet att skjuta till ytterligare pengar, enligt Rikstrafiken, säger Sten-Crister Forsberg.
De höjda priserna innebär att det för en familj på fyra personer med bil kostar mellan 500 kronor och 1 000 kronor mer att ta sig till och från Gotland nästa år, beroende på när man åker och var på båten man sitter. Och med den diskussion som varit i år om att det blivit för dyrt att ta sig till Gotland finns risk för att många väljer andra semestermål.
För oss gotlänningar innebär förslaget att biljettpriset ökar med en femtilapp i vardera riktningen, plus ungefär lika mycket per enkel resa för bilen. Från cirka 600 kronor för en person plus bil fram och tillbaka till ungefär 800 kronor för samma resa.

Kan inte agera i egen sak
- Om resandet minskar tvingas vi anpassa kostymen och det går naturligtvis ut över våra anställda. Som företag kan vi säkert klara det, men det blir värre för näringslivet och besöksnäringen på Gotland, säger Sten-Crister Forsberg.
Rikstrafikens förslag är nu ute på remiss till medlemmarna i Trafikantrådet. Beslut tas av Rikstrafikens styrelse i mitten av oktober.
Finns det någon möjlighet att förhindra att Rikstrafikens förslag blir verklighet?
- Om hela Gotland kan sluta sig samman, oavsett partipolitisk tillhörighet eller annat, och kraftfullt uppvakta riksdag, regering och näringsdepartementet så måste det finnas möjlighet att få stöd för åtgärder som bidrar till att inte bryta Gotlands utveckling. Men det är nu man måste säga ifrån. Vi på Destination Gotland kan inte agera i egen sak, men jag kände på mötet att det finns konsensus kring detta. Och det känns uppmuntrande att hela omgivningen är beredd att stödja trafiken, säger Sten-Crister Forsberg.

Intresseanmälan
Kommer Destination Gotland att under dessa förutsättningar ha intresse av att lägga ett anbud för att försöka få fortsätta att driva trafiken mellan Gotland och fastlandet när avtalet löper ut?
- Moderbolaget Rederi AB Gotland har skickat in en intresseanmälan om att vara med i upphandlingen. Men vi vet ju ännu inte hur förutsättningarna kommer att se ut. De offentliggörs inte förrän i oktober och det är först då man kan ta ställning till hur det blir, säger Sten-Crister Forsberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om