EU-bidrag var avstamp till att påbörja det, men folkets anda är drivkraften

­ När jag kom hit första gången för ett och ett halvt år sedan tyckte jag det var ett ruckel.
Det säger Lill Wiklund om gamla kampanjehemmet i Roma . Nu ska hon tillsammans med Mona Snäckerström starta ett hotell där. Hotellet är en idé som ingår i Romaföretagarnas projekt inom Mål 2 Öarna och som har fått EU-bidrag.
­ Själva drivkraften är inte bidragen utan det är folket här i Roma. Men bidraget var ett avstamp till att få i gång det hela, säger Lill Wiklund.

Gotland2002-03-22 04:00
När sockerbruket i Roma lades ner för fem år sedan var inte allt lika positivt längre. Många ville inte inse att man inte längre var en bruksort. Men i stället för att deppa ihop började olika företagare i Roma arbeta för att göra orten levande. De gick samman och bildade projektet Bruksort i förändring, som nu är med i programmet Mål 2 Öarna. En idé i projektet var att starta ett hotell i gamla kampanjehemmet i Roma. Hotellet som nu öppnas är ett exempel på att något negativt kan vändas till något positivt. En förutsättning för att kunna påbörja projektet var EU-bidraget som tillförs genom Mål 2 Öarna.
­ Bidraget spelar inte så stor roll för oss som jobbar med hotellet. Vi får ju göra allt arbete ideellt utan ekonomisk ersättning, men alla är ändå väldigt positiva, berättar Mona Snäckerström.
<span class=MR>Roma mitt på Gotland</span>
Renoveringen av gamla kampanjehemmet började i december förra året och till Romadagarna i maj ska hotellet vara klart. Det ska då finnas 31 rum med 86 bäddar. För en person kommer det kosta 800 kronor per natt.
­ Det här är ju inte Visby Hotell direkt. Det är ett lågprishotell, men med bra standard, säger Lill Wiklund.
Även om det är ett lågprishotell tycker Lill Wiklund och Mona Snäckerström att det finns en del att vinna på att bo där. De menar att Roma ligger mitt på Gotland och att man kan erbjuda närhet till badstränder både på väst- och östsidan, det är nära till Visby och det finns bland annat ett hantverksutbud.
­ Vår målgrupp är mer familjegäster än de som ska till Visby och festa, säger Lill Wiklund.
<span class=MR>Folket drivkraften</span>
Hur mycket EU-bidrag som Romaföretagarna har fått genom att vara med i Mål 2 Öarna vet inte Lill Wiklund och Mona Snäckerström. De vet däremot att det senaste som sköts till var en miljon. Väldigt lite av EU-bidragen har gått till satsningen på hotellet. Bidraget har inte heller varit det som har drivit genomförandet av hotellet.
­ Drivkraften till hotellet ligger hos folket i Roma. Det är genom lusten till att vilja förändra attityden att vara ett brukssamhälle till att vara något levande som det har gått vägen, påpekar både Lill Wiklund och Mona Snäckerström.
Själva EU-bidraget var däremot en start till att kunna utveckla någonting i Roma.
­ Det är klart att det bidrar till att mycket mer kan hända. Jag tror inte det hade hänt så mycket om man hade väntat på att staten skulle hjälpa till, säger Lill.
Både Lill Wiklund och Mona Snäckerström säger sig vara oerhört tacksamma över den hjälp som de har fått genom att vara med i Mål 2 Öarna. De hoppas nu att de ska kunna anställa några på hotellet. Hur många som kommer anställas vet de inte än. Sedan hoppas de att Roma fortsätter att utveckla den goda anda som har skapats och att nya företag startar på orten. De tror att Roma blir välbesökt i sommar.
­ Researrangörerna har sett tillströmningarna av turister i sommar och det fattas hotell i Visby. Vi i Roma är ju då ett alternativ, säger Lill Wiklund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om