Billiga och trafiksäkra cykelvägar efterlyses

Bygg billiga, trafiksäkra cykelstigar. Då kan många gotlänningar pendla till jobb, skola och fritidsaktiviteter.

cykel

cykel

Foto: Åsa Sveds

Gotland2022-10-15 08:02

Det säger centerpartisten Eva Gahnström som lämnat en motion till regionstyrelsen om att satsa på enklare och billigare vägar för cyklar. Och hon fick gehör. 

– I dag är det ofta förenat med livsfara att försöka cykla på de gotländska länsvägarna, säger Eva Gahnström.

Trafikverket har byggt flera cykelvägar på Gotland, både norrut och söderut, men de har blivit extremt dyra.

– Det här är en enklare och billigare form av väg än de cykelvägar som Trafikverket envisats med att bygga, säger Eva Gahnström.

Skillnaden i pris på olika sorter vägar dit cyklister hänvisas, är stor. En äldre utredning som SKR, Sveriges kommuner och regionen, gjorde 2007 speglar ett stort gap när det gäller kostnader.

Anläggningspriset för en cykelväg längs en länsväg var mellan 1 000 och 3 000 kronor per meter för mer än 15 år sedan, enligt SKR. Vägverket som nu heter Trafikverket, har räknat på att en asfalterad banvall kostar mellan 175 och 400 kronor metern. 

undefined
Det behövs anläggas billiga och trafiksäkra cykelstigar så att fler kan lämna bilen hemma, säger Eva Gahnström (C) som lämnat in en motion till regionen om detta.

Skillnaden i pris på olika sorter vägar dit cyklister hänvisas, är stor. Eva Gahnströms förslag innebär att det skulle bli möjligt att få betydligt fler cykelvägar utan att det kostar jättemycket pengar. Hon räknar upp exempel på hur man skulle kunna anlägga enklare vägar lämpade för cykel längs skogsvägar, banvallar, gamla sidovägar och liknande.

– Cykelstigarna skulle kunna följa en befintlig vägs sträckning men också kunna vara en väg genom skog och mark. 

I närheten av hennes gård i Bro finns de flera stigar och vägar av olika standard. Hembygdsföreningen har tillsammans med Leader Gotland kartlagt dessa. Bland annat skymtar en liten stig fram längs länsvägen, skyltad med ”Gamla vägen”. Smal men fullt körbar, och Eva Gahnström tar sig ledigt fram på den med sin elcykel. 

– Fler cykelstigar skulle göra att vi kunde välja bort bilen ibland, säger hon som gärna cyklar.

Det finns flera exempel på regionen som genomfört gemensamma projekt för anläggande av cykelstigar, bland annat på Öland, i Falun och Östergötland, berättar hon i sin motion och föreslår att Region Gotland tillsammans med Trafikverket och lokala utvecklingsgrupper ska ta fram en plan för anläggande av cykelstigar/sommarcykelvägar.

undefined
För att cykla säkert krävs både bra vägar och cyklar som är utrustade med ringklocka, bra bromsar, reflex och lyse.

Regionstyrelsen nappade på Eva Gahnströms motion vid deras senaste möte och arbetar nu vidare med den.

– Vi behöver underlätta för trafiksäker cykling och då kan cykelstigar vara ett bra alternativ i stället för otroligt dyra cykelvägar. Cykelstigar finns nu också inskrivet i länstrafikplanen och dialog behöver föras med Trafikverket och lokala utvecklingsbolag och intressegrupper, säger Eva Nypelius. 

Regionstyrelseförvaltningen får i uppdrag att i samverkan med Trafikverket, besöksnäringen och övriga aktörer se över förutsättningarna att genomföra en studie  om olika typer av cykelvägar´och cykelstigar. 

Längs det statliga vägnätet finns cykelvägar på sträckan mellan Visby och Lummelunda samt mellan Visby och Klintehamn. Det finns också en skyltad cykelväg runt Gotland som Svenska cykelsällskapet gjort. 

Drygt 40 procent av medlen som ingår i länsplanen för det statliga vägnäten, ska användas för cykelåtgärder. Eftersom kostnaderna för att bygga cykelvägar har ökat behöver man ta fram olika typer av cykelvägar med olika standard, inte minst eftersom det är viktigt att öka andelen cykeltrafik ur ett hållbarhetsperspektiv. 

Cykla till jobbet

Ur regionens cykelplan: 

*Cykelvägnätet ska utformas trafiksäkert så att det bidrar till ökad arbetspendling med cykel.

* Regelbundna cykelundersökningar ska utföras där antalet cyklister räknas och intervjuas för att skapa ett bättre planeringsunderlag 

*Cykelfrämjande aktiviteter bör ske minst en gång per år, där målet är att få en ökad cykelarbetspendling hos arbetsgivare 

*Möjligheten att anlägga stråk för cykelpendling, såsom cykelexpressrutter, utmed länsvägarna in till Visby ska ses över.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!