Expanderar och efterlyser bred och mjuk kompetens

Framtiden byggs av mer bredd och mjuka kompetenser. Det anser merparten av de 78 gotländska företag som deltagit i en djuplodande kartläggning av deras lång- och kortsiktiga behov och planer. Läget ser betydligt ljusare ut nu än för två år sedan, konstaterar Lernias platschef Rolf Andersson.
­ En majoritet av de tillfrågade tänker utöka under de kommande fem åren. Det är mycket glädjande!

Gotland2004-04-21 04:00
Marknadsundersökningen har tagits fram av två branschråd och genomförts av utbildningsföretaget Lernia, länsstyrelsen och Gotlands kommun. Resultaten ger grund för satsningar från exempelvis arbetsförmedlingen, Regionala kompetensrådet och Rue, den regionala utvecklingsenheten. Syftet är att samordna kompetens- och rekryteringsbehov, för att kunna skapa marknadsanpassade utbildningar för befintlig och blivande personal.
Den första liknande marknadsundersökningen för tio år sedan fokuserade enbart på industrin, vilket man fortsatt med under åren. För två år sedan uppdaterades frågeställningarna.
­Framtidstron och optimismen var inte så stor 2002, men man pekade ganska tydligt på vad man ville satsa på om vi gick in i en ny högkonjunktur, säger Rolf Andersson.
Det konkreta resultatet gav goda möjligheter att marknadsanpassa yrkesutbildningar och andra satsningar på arbetsmarknaden, vilket i sin tur uppmuntrade parterna till att rikta blickarna mot fler branscher. Under 2003 genomfördes två undersökningar, somnu presenteras.
<span class=MR>Över 10 000 anställda</span>
På industrisidan tillfrågades 60 företag, varav 34 svarade. De representerar omkring 2800 anställda inom el, elektronik, dataservice, larm/installation, trä, svets och verkstadsmekanik.
Och så för första gången tillfrågade man delar av tjänstesektorn, med fokus på ledarskap, marknad, redovisning och IT. De 35 (av 120 tillfrågade) företag som svarade har 7864 anställda inom exempelvis turism, försäljning och kommunikationer, men man har även riktat sig mot IT- och administrativ personal inom bland annat sjukvårdsförvaltningen.
­Det är en splittrad bransch. Det gemensamma är att de hanterar information, administration och tjänster, säger Andersson.
Svarsresultaten från de båda branscherna visar två tydliga trender.
Möjligheterna till expansion ses som goda­så gott som samtliga planerar att växa under de fem kommande åren! Dessutom vill de satsa på kvalitet, målstyrt arbete och mjuka områden som gruppsamverkan, social kompetens och jämställdhet.
Framtidstron gläder länsstyrelsens Agneta Smitterberg, som är ansvarig för upphandling av yrkesutbildningar. Trots exempelvis Flextronics nedläggning, verkar stora delar av näringslivet gå framåt med god fart, konstaterar hon.
­ Gotland ömsar skinn, ändå är arbetslösheten inte större!
Tjänsteföretagen, som generellt anser sig vara hårt konkurrensutsatta, har oftast låg personalomsättning och små rekryteringsproblem. De är förhållandevis nöjda med befintlig kompetens, sköter själva stora delar av personalutvecklingen men har goda erfarenheter av att samverka med andra i vidareutbildningsfrågor.
Det sistnämnda ser Smitterberg som klart positivt. Ju tydligare och större en målgrupp blir, desto lättare att skräddarsy en marknadsanpassad utbildning, menar hon.
­Sådana satsningar kräver fingertoppskänsla här på Gotland. Antalet utbildningsplatser måste vara ganska exakt anpassat efter behovet.
<span class=MR>Kundbeteende viktigt</span>
En särskild utmaning är turistbranschens säsongsberoende, vilket skapar ett sysselsättningsglapp flera månader om året.
­De unga sticker till fjällen men många lite äldre som bildat familj och vill vara kvar, de lämnar sina branscher. De måste sysselsättas vintertid!
Marknadsföring och -planering, gärna i samverkan med branschkollegor, och kundbeteende ansågs också vara viktigt.
­ Det är en viktig aspekt för att förlänga säsongen, säger Ingmar Palmgren, säljare på Lernia.
<span class=MR>Mjuka värden i grabbig värld</span>
På industrisidan ansågs de viktigaste generella frågorna för att utveckla företaget och dess anställda vara att höja kompetensen inom arbetsmiljö, svenska, första hjälpen, social kompetens, kundkontakter, kommunikation, friskvård, jämställdhet och gruppsamverkan. Företagen vill också ge enskilda individer specialistkompetens och huvudansvar inom nämnda områden.
­Det är generella mjukvarukompetenser alltihop, i en bransch som är ganska tuff, teknisk och "grabbig", konstaterar Rolf Andersson.
Anledningarna till att just sådana områden lyfts fram är flera, tror han. En förklaring kan vara att företagsstrukturen blivit betydligt "plattare". Många mellanchefer har försvunnit och fler anvarsområden berör fler personer på olika nivåer, menar han.
­Exempelvis har många fler direkta kundkontakter nu. Det har blivit mindre hierarkiskt.
<span class=MR>Efterlyser bredd</span>
Det, i kombination med ett ökat ekonomiskt tryck, har också medfört att företagen efterlyser bred personalkompetens, så att anställda kan fungera gränsöverskridande. Inom industrin kan det innebära att man helst inte bara ska behärska en svets, utan även kunna reparera densamme­och möta kunder.
Spjutspetskompetens efterfrågas också, bland annat inom företagsekonomi, datorteknik, kvalitetsansvar och miljöfrågor.
En framtidssatsning som redan haft nytta av kartläggningen drog igång i går; en vidareutbildning för arbetsledare i byggbranschen. Man har även sökt medel för en vidareutbildning för exportsäljare. Fler exempel lär följa.
En potentiell bromskloss för vidareutbildning är ekonomin. Rolf Andersson påpekar dock att det finns möjligheter, exempelvis i form av medel från Mål 3 och Leader +.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!