Gotlands största arrangemang står för dörren. På söndag drar Medeltidsveckan i gång för 29 året. Veckan lockar närmare 30 000 besökare till ön. Utöver det räknar arrangörerna med 10 000 gotländska besökare.
Vad betyder Medeltidsveckan för Gotland?
- Veckan har en egen dragningskraft utöver sol och bad. Historien och temat passar in bra på ön. Det är en säker turistattraktion med gott rykte, säger Mats Jansson.
Medeltidsveckan har dock avstannat något och har inte samma genomslag som för fem år sedan, säger han.
- Det krävs förnyelse. För att folk ska fortsätta att välja Gotland och medeltiden krävs ett större utbud och att krafter runt omkring veckan aktivera sig mer. Ansvaret måste läggas ut på fler och framförallt måste gotlänningarna själva engagera sig mer, säger Mats Jansson.
Ekonomin har varit det största bekymret för veckan de senaste åren.
Vill ha stabilitet
För Medeltidsveckans styrelse är det viktigaste att få en stabilitet så att man kan göra en långsiktlig planering.
- Nu satsar vi på att bygga upp en affärsplan. Vi vill säkra veckan så att vi kan känna oss säkra på att den kommer att finnas kvar, säger Björn Ewald, styrelseordförande för Medeltidsveckan.
När ekonomin är säkrad vill arrangörerna utveckla konceptet.
- Ju äldre veckan blir, desto yngre blir besökarna. Då måste vi anpassa arrangemangen utefter besökarna. Nu är det exempelvis väldigt populärt med rollspel, säger Björn Ewald.
Olika engagemang
Under Almedalsveckan står regionen för mycket information och service till besökarna. Stefan Wramner (M), själv intresserad och engagerad i Medeltidsveckan, tycker att regionen bör engagera sig lika mycket
i Medeltidsveckan.
- Veckan ger intäkter och besökare, men många får även upp ögonen för att bo här permanent. Regionen borde se över möjligheterna för att använda sig att Medeltidsveckan i bredare perspektiv. Bilden av att bo på Gotland borde exempelvis föras fram mer. Hittills har man tagit veckan, och vad den för med sig, lite för given, säger han.