Experten rankar de lokala valaffischerna

Lagom till slutspurten inför valet den elfte september har partiernas valaffischer börjat pryda gator och torg. GA har tagit hjälp av den gotländska kommunikatörskonsulten Anna Amnéus för att analysera partiernas budskap.

Anna Amnéus har analyserat de lokala valaffischerna.

Anna Amnéus har analyserat de lokala valaffischerna.

Foto: Erik Landerdahl

Gotland2022-08-25 20:19

Anna Amnéus, som tidigare arbetat politiskt för Socialdemokraterna, är idag kommunikatörskonsult och egen företagare på Gotland. Gotlands Allehanda lät henne studera några av de valaffischer som numera pyntar otaliga lyktstolpar och gatupratare längs med öns gator.

Sammanfattningsvis kan man säga att Anna Amnéus saknar tydlighet bland affischerna. Hon menar att det är "för breda penseldrag" vilket blir för intetsägande för väljarna.

– Jag tycker att en affisch ska säga något konkret. Jag gillar när påståendet verkligen kan kopplas till ett visst parti. Många blir så allmänna att man skulle kunna sätta vilket partis logga som helst underst, säger Anna Amnéus.

undefined
Anna Amnéus har analyserat de lokala valaffischerna.

Hon ser gärna korta slagord som går att koppla till partiernas övriga plattformar. Väljarna ska kunna känna igen sig.

– Man har inte så många ord på sig. Men det ska gå att återkoppla till resten av berättelsen som partiet i fråga målar upp. Valaffischer vinner inga val i sig. De ska ge lite "feeling" att nu går vi in valslutspurt. Kan man känna igen orden från affischen med partiet är det ett stort plus.

Både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet är exempel på detta. "Framtidens Gotland bygger vi tillsammans" med (S) som avsändare och "Ta tillbaka kontrollen över välfärden" med (V) som avsändare. Retorik som återkommer för respektive parti.

undefined
Socialdemokraternas retorik återfinns såväl på affischerna som i annan kommunikation.

Ett tema hon ser bland de gotländska valaffischerna är att företrädare ofta lyfts fram. Något hon menar kan göras kreativare.

– Det är väldigt vanligt och ett säkert kort. Men samtidigt skulle helheten bli intressantare om man gestaltade budskapet istället för att använda en partiledare, nästan som en logga.

Ett gott sådant exempel är Kristdemokraternas budskap "På egna ben" som gestaltas av en traktor i full färd att bruka jorden.

– Den är väldigt bra i all sin enkelhet. De syftar på just området lantbruk, antagligen att ha en stark försörjning här hemma. Kanske till och med lokalt på Gotland. Sen finns kanske ingen poetisk höjd, men ett djup som ger tydlighet.

undefined
"På egna ben" som gestaltas av en traktor som brukar jorden. Tydligt och rakt enligt experten.

Anna Amnéus reagerar på att valaffischerna, enligt henne, känns aningen trubbiga. Där är moderaten Jesper Skalberg Karlssons budskap "på gotlänningarnas sida" ett exempel.

– Det får man väl utgå ifrån att alla är, tänker jag? Det blir tandlöst helt enkelt.

undefined
Jesper Skalberg Karlsson (M) är på gotlänningarnas sida. "Tandlöst" enligt Anna Amnéus.

Vad efterfrågar du mer av bland de lokala affischerna?

– Tydlighet och faktiskt mer personlighet. Vad står just ditt parti för? Mycket självklarheter förväntar sig väljarna redan.

Desto mer frågande är Anna Amnéus till Sverigedemokraternas affisch med lokala politikern Michael Stenberg. Budskapet lyder: "De långa köerna för bygglov måste kapas nu".

– Men hur då undrar jag? Sen är det lite underligt att den här Michael Stenberg står och mekar med sin bil..

undefined
Varför skruvar Michael Stenberg på sin bil när budskapet handlar om bygglov, undrar Anna Amnéus.

Igenkänningen av personen, som i stort sett alla partier arbetar med är det genomgående temat på Gotland.

– Man ska våga komma fram till en politiker när man är och handlar mat. Jag tror att partierna vill skapa en närhet till väljarna genom att lyfta fram personerna.

Den stora skillnaden som Anna Amnéus ser på kampanjerna nu mot för tio år sedan, när hon arbetat aktivt med valrörelsen handlar föga förvånande om förflyttningen från fysisk till digital miljö.

– Affischerna var större då, man tapetserade stan. I dag sker allt större del online och är mindre "på stan".

Centerpartiets partiledare Anna Lööf med budksapet "För sveriges bästa".
Centerpartiets partiledare Anna Lööf med budksapet "För sveriges bästa".
Slutsaten:

Gotlands Allehanda lät kommunikatörskonsulten Anna Amnéus studera och analysera 18 olika valaffischer från de gotländska partierna. Det genomgående temat menar hon är att skapa en närhet mellan väljare och partiet i fråga. 

Anna Amnéus saknar tydlighet och hur respektive parti ska genomföra sina politiska budskap. Samtidigt önskar hon att partierna hade vågat vara mer spetsiga i sin retorik och mindre allmänna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!