Anna Amnéus, som tidigare arbetat politiskt för Socialdemokraterna, är idag kommunikatörskonsult och egen företagare på Gotland. Gotlands Allehanda lät henne studera några av de valaffischer som numera pyntar otaliga lyktstolpar och gatupratare längs med öns gator.
Sammanfattningsvis kan man säga att Anna Amnéus saknar tydlighet bland affischerna. Hon menar att det är "för breda penseldrag" vilket blir för intetsägande för väljarna.
– Jag tycker att en affisch ska säga något konkret. Jag gillar när påståendet verkligen kan kopplas till ett visst parti. Många blir så allmänna att man skulle kunna sätta vilket partis logga som helst underst, säger Anna Amnéus.
Hon ser gärna korta slagord som går att koppla till partiernas övriga plattformar. Väljarna ska kunna känna igen sig.
– Man har inte så många ord på sig. Men det ska gå att återkoppla till resten av berättelsen som partiet i fråga målar upp. Valaffischer vinner inga val i sig. De ska ge lite "feeling" att nu går vi in valslutspurt. Kan man känna igen orden från affischen med partiet är det ett stort plus.
Både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet är exempel på detta. "Framtidens Gotland bygger vi tillsammans" med (S) som avsändare och "Ta tillbaka kontrollen över välfärden" med (V) som avsändare. Retorik som återkommer för respektive parti.
Ett tema hon ser bland de gotländska valaffischerna är att företrädare ofta lyfts fram. Något hon menar kan göras kreativare.
– Det är väldigt vanligt och ett säkert kort. Men samtidigt skulle helheten bli intressantare om man gestaltade budskapet istället för att använda en partiledare, nästan som en logga.
Ett gott sådant exempel är Kristdemokraternas budskap "På egna ben" som gestaltas av en traktor i full färd att bruka jorden.
– Den är väldigt bra i all sin enkelhet. De syftar på just området lantbruk, antagligen att ha en stark försörjning här hemma. Kanske till och med lokalt på Gotland. Sen finns kanske ingen poetisk höjd, men ett djup som ger tydlighet.
Anna Amnéus reagerar på att valaffischerna, enligt henne, känns aningen trubbiga. Där är moderaten Jesper Skalberg Karlssons budskap "på gotlänningarnas sida" ett exempel.
– Det får man väl utgå ifrån att alla är, tänker jag? Det blir tandlöst helt enkelt.
Vad efterfrågar du mer av bland de lokala affischerna?
– Tydlighet och faktiskt mer personlighet. Vad står just ditt parti för? Mycket självklarheter förväntar sig väljarna redan.
Desto mer frågande är Anna Amnéus till Sverigedemokraternas affisch med lokala politikern Michael Stenberg. Budskapet lyder: "De långa köerna för bygglov måste kapas nu".
– Men hur då undrar jag? Sen är det lite underligt att den här Michael Stenberg står och mekar med sin bil..
Igenkänningen av personen, som i stort sett alla partier arbetar med är det genomgående temat på Gotland.
– Man ska våga komma fram till en politiker när man är och handlar mat. Jag tror att partierna vill skapa en närhet till väljarna genom att lyfta fram personerna.
Den stora skillnaden som Anna Amnéus ser på kampanjerna nu mot för tio år sedan, när hon arbetat aktivt med valrörelsen handlar föga förvånande om förflyttningen från fysisk till digital miljö.
– Affischerna var större då, man tapetserade stan. I dag sker allt större del online och är mindre "på stan".