Experter kritiserade varandras kompetens

Befälhavaren och maskinchefen på lastfartyget Sylve misstänks ligga bakom ett oljeutsläpp utanför Gotland i november.
Rättegångens sista dag präglades av att de anlitade experterna i kraftiga ordalag kritiserade varandras kompetens.

Gotland2004-12-18 06:00
Fartyget Sylve passerade norrut längs Gotlands ostkust den 11 november i år. Vid lunchtid upptäckte kustbevakningens övervakningsplan ett 12 kilometer långt oljebälte efter lastbåten.
När rättegången mot befälhavaren och maskinchefen inleddes för drygt två veckor sedan nekade de båda åtalade, som i stället förklarade att utsläppet måste ha kommit från ett annat fartyg.
Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL, har analyserat de prover som kustbevakningen tagit ombord på Sylve och i oljebältet. Oljan i fartygets tankar och i havet var identiska, åtminstone innan föroreningarna började dunsta.
Men försvaret ifrågasatte laboratoriets analys och lät en fristående konsult i Norge göra en egen bedömning av materialet. Resultatet blev det omvända: oljan i vattnet kan inte alls kopplas till Sylve.

Personalen anklagad
Handläggaren vid SKL fick i går möjlighet att kommentera sin opponent. Handläggaren riktade kritik mot konsultens kompetens och hävdade att dennes analysmetod både är gammal och mindre detaljerad än den som används av SKL.
Sedan var det försvarets tur att kritisera åklagarsidan.
Lars Axelsson, representant för rederiets försäkringsbolag, ifrågasatte en lång rad av de fakta som presenterats av kustbevakningens tjänstemän. Axelsson anklagade personalen för att vara ?oprofessionell? och ?manipulativ?.
??Det förefaller som om kustbevakningen vill hänga Sylve oavsett om hon är skyldig eller inte, sade han.
Försvaret har under hela rättegången hävdat att utsläppet mycket väl kan ha kommit från ett större bulkfartyg som färdats genom området ungefär samtidigt som Sylve.

Inga bilder fanns med
Axelsson stödde uppfattningen och menade att Sylve passerat genom utkanten av utsläppet i samma stund som kustbevakningen flög över fartyget. Olja kan då ha fastnat på skrovet och sedan runnit av och bildat den strimma efter aktern som kustbevakningen iakttog, hävdade han.
Åklagaren Mats Wihlborg tyckte inte det var så konstigt att besättningen nekat till brott.
??Det är ett skamfyllt brott att släppa ut olja, det ger rederiet dåligt rykte och ansvariga riskerar att få sparken. Allt tyder på att det är ett uppsåtligt utsläpp, sade han i sin slutplädering.
Richard Ploman, befälhavarens försvarare, kritiserade det undermåliga bildmaterialet från kustbevakningsflygets kameror. Varken rörliga bilder eller stillbilder som fångat Sylve på bar gärning fanns med i förundersökningen. Den tekniska kvaliteten var för dålig, förklarade åklagaren.
Varför granskades inte det större bulkfartyget närmare, undrade Ploman. Fartyget hade ju i början av november inspekterats av andra myndigheter, då upptäcktes ett stort antal brister ombord.
Dom meddelas av Gotlands tingsrätt den 29 december.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!