F-kassan brottas med månadslång handläggning

I ett yttrande till JO ger försäkringskassan bakgrunden till de långa väntetider som bland annat drabbat en gotländsk kvinna som sökte merkostnadsersättning.

Foto: Johan Nilsson/TT

Gotland2020-01-01 10:34

I en anmälan till justitieombudsmannen från en gotländsk kvinna tas försäkringskassans långa handläggningstider upp. Kvinnan som tidigare haft handikappersättning fick vänta i åtta månader innan hon fick ett nytt beslut om fortsatt bidrag. Försäkringskassan har nu lämnat ett yttrande i ärendet där de menar att det finns förklaringar till den långa handläggningstiden men att det ändå är "mycket beklaglig sett utifrån den enskildes utgångspunkt".

Som förklaring till de långa handläggningstiderna uppger försäkringskassan en högre arbetsbelastning:

"När övergångsbestämmelserna dessutom endast blev två år i stället för betydligt längre som Försäkringskassan önskade och framförde, innebar det att fler ärenden behöver handläggas under kortare tid."

Samtidigt uppger de även att man börjat arbeta för att få bukt med problemen, dels genom nyanställningar och övertid. 

"I planen ingår bland annat att ett stort antal försäkringsutredare, specialister, beslutsfattare och chefer arbetar övertid under hösten och vintern 2019. Behov av motsvarande övertidsinsats föreligger även under 2020."

Och dels genom att vara tydligare i sin kommunikation med försäkringstagare. 

"Information om beräknad handläggningstid om åtta månader inom förmånerna omvårdnadsbidrag och merkostnadsersättning finns numera på Försäkringskassans hemsida samt anges i bekräftelsebrev som sänds till de som ansöker om någon av de aktuella förmånerna."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!