Få åker buss på Gotland
Gotlänningarna är sämst i landet på att åka buss. Vi gör bara 21 bussresor i genomsnitt per person och år.- Så är det. Statistiken ljuger inte den här gången, säger Kjell Skalberg, ordförande i tekniska nämnden som ansvarar för kollektivtrafiken på Gotland.
Nathalie Althin åker buss till skolan varje dag men tycker att det kunde gå lite fortare.
Foto: Bengan Zettergren
Tidskrävande
En stor del av bussåkarna är ungdomar som åker till och från skolan. De är oftast hänvisade till att åka buss och har sannolikt inte något val. Ändå är många positiva till att åka buss.
- Jag fortsätter nog åka buss även när jag fått körkort, säger Tomas Pettersson.
Han åker mellan Hablingbo och Visby fyra eller fem dagar i veckan och är nöjd med det.
- Ja, bussarna är bra och det är tiderna också. Det tar omkring en timme att åka.
Nathalie Althin åker mellan Lokrume och Visby och tycker det är bra att det inte kostar något.
- Men det tar en jäkla tid.
Fick hon önska något skulle det vara att köra mindre omvägar så att resan gick fortare och sätta in fler bussar i stället.
På tekniska förvaltningen kommer statistiken om att gotlänningarna är sämst på att åka kollektivt, inte som någon överraskning.
- Jag tror folk väljer bilen dels av tradition och dels på att det ofta handlar om kortare sträckor, säger Kjell Skalberg.
Inte kostnadseffektivt
Ett utbrett boende och ett omfattande vägnät gör att det blir svårt att nå stora grupper samtidigt.
- Vi försöker anpassa turerna till vad de resande vill och jag tycker vi har bra kontakt med trafikanterna.
En åtgärd för att locka fler till bussen, är att ordna parkeringsplatser vid busshållplatserna. Det har Vägverket gjort bland annat i Rute och Ljugarn.
- Även det går trögt, säger Kjell Skalberg.
Ett hopp är att nya bussentreprenören Gotlandsbuss har förslag som inte tidigare prövats.
Under 2008 ökade bussåkandet med några procent.
- Troligtvis berodde det på att bensinpriserna gick upp. Det brukar gå åt andra hållet när bensinen blir billigare igen.
Kollektivtrafiken hör till den verksamhet i tekniska förvaltningen som inte är särskilt kostnadseffektiv, om man bortser från miljövinsterna.
- Vi räknar med att 80 procent är finansierat med hjälp av skattepengar och resten betalas av dem som åker buss, säger Kjell Skalberg.
Förortskortet kostar 450 kr och gäller inom en radie på cirka 23 kilometer under 30 dagar i Visby, Fårösund, Slite, Klintehamn och Hemse.
En enkelbiljett kostar från 14 till 68 kronor för en vuxen beroende på hur lång sträcka man åker.
Klippkort gäller 12 enkelresor mellan två bestämda platser och motsvarar priset för 8 enkelresor.
Skolungdomar åker gratis med Bussiga kortet under läsåret, med vissa inskränkningar.
Mer uppgifter finns på Gotlands kommuns hemsida.
En enkelbiljett kostar från 14 till 68 kronor för en vuxen beroende på hur lång sträcka man åker.
Klippkort gäller 12 enkelresor mellan två bestämda platser och motsvarar priset för 8 enkelresor.
Skolungdomar åker gratis med Bussiga kortet under läsåret, med vissa inskränkningar.
Mer uppgifter finns på Gotlands kommuns hemsida.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!