Få miljökrav på öns färdtjänst

Taxi Gotlands ordförande Lasse Olofsson är kritisk till att ekokommunen Gotland låter Samres köpa in samhällsbetalda resor, med ytterst få miljökrav ställda.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2007-09-25 04:00
Sedan 2004 har Samres AB Gotlands kommuns uppdrag att sköta beställningscentral och upphandlingar av så kallade samhällsbetalda resor. Nu ska man köpa in sjukresor och färdtjänst för perioden april 2008-juni 2012.
I Samres förfrågan står: "Anbuden sorteras i ordning efter anbudspris där det med lägst pris kommer först. Därefter antas anbuden i stigande ordning upp till det antal personbilar som krävs."
Taxi Gotland är ett av de företag som kan vara aktuella för att lämna in anbud. Dess ordförande Lasse Olofsson är mycket kritisk till upphandlingen och att kommunen lämnat ifrån sig ansvaret för den.
Anbudsförfrågan saknar viktiga delar, menar han.
- Man brukar alltid ha med exempelvis miljö- och kvalitetscertifiering, vad man har för miljöpolicy, om det finns alternativa fordon och bränslen. Det brukar viktas in i priset och bedömningen. Här frågar man inte om det. Det är bara kilometerpris som räknas.

"Intelligensbefriat"
- Gotland utger sig för att vara ekokommun. Jag kan bara konstatera att det inte finns med. Den här upphandlingen är intelligensbefriad, säger Lasse Olofsson.
Hur då?
- Underlaget bygger på att man inte ska komma in med ett annat förslag än det de redan har. "Det här frågar vi efter, kom inte med något annat!". Det stoppar allt kreativt tänkande.
Trots att Taxi Gotland funderar på att lägga anbud, menar Lasse Olofsson att han inte främst talar i egen sak.
- Snarare tvärtom, eftersom jag kritiserar att Gotlands kommun helt friställer sig från att styra upphandlingen.

Attityder
Att förarna är utbildade i så kallad eco driving, sparsam körning, är en av ytterst få miljöaspekter i anbudsförfrågan.
Lasse Olofsson menar att bristen på miljökrav, sänker drivkraften och underminerar en påbörjad attitydförändring.
- Det har börjat hända grejer, men taxi överlag ligger ur miljöaspekt ganska långt efter andra branscher.
Varför är det så?
-Kanske för att ingen ställer kraven? Är det inget konkurrensmedel, då försvinner drivkraften att jobba med miljö när det gäller samhällsbetalda resor, som färdtjänsten.
I anbudsförfrågan anges som riktvärde att det 2006 kördes totalt 123000 samhällsbetalda resor och transporter på Gotland. Nästan alla taxibilar är dieseldrivna.

Max hälften
I förfrågan efterlyses totalt 14 vanliga taxibilar och 8 specialfordon (rullstolsbussar). En entreprenör får inte ensam ansvara för mer än hälften av den totala färdtjänsten. Alkolås krävs i alla bilar.
Eventuella anbud ska vara Samres tillhanda senast den 8 oktober. Beslut fattas preliminärt den 22 oktober.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!