Försäljarna knackar på och säger att de är från Geab och ber om att få titta på elräkningen eller på elmätaren. Syftet är att komma åt uppgifter för att kunna teckna ett nytt elavtal med bolaget som skickat ut dem.
– De uppger att de kommer från Geab, men det stämmer inte. Vi går inte ut och knackar dörr för att sälja elavtal. Be dem visa legitimation om de säger sig vara från oss, all vår personal bär leg som visar att de arbetar för Geab, säger Malin Bäckman, tf marknadschef vid Geab.
De som har fått påhälsning av försäljarna och sedan hört av sig till Geab har något skiftande berättelser om vad som hänt. Den gemensamma nämnaren är att personerna ska ha erbjudits hjälp med att sänka sina elkostnader. Försäljarna kommer från ett bolag med säte på fastlandet.
– Vad som händer om man skriver på är att det befintliga avtalet bryts. Då dimper det ner en faktura från ett helt annat bolag nästa månad och det kan vara krångligt att ta sig ur avtalet, säger Malin Bäckman.
De som hört av sig och berättat om försäljarna bor på olika platser på Gotland. Från Geabs håll är man sparsam med information om hur många fall det rör sig om.
– Om någon från Geab knackar på så är det för att göra reparationer på elnätet eller liknande. De här personerna som vill sälja elavtal kommer inte från oss, säger Malin Bäckman.
Under onsdagen ska personer har ringt in till Geab och berättat om försäljarna.