Får skarp kritik från krishanterare
Tord Gutenberg och hans familj var på väg till Nynäshamn med HSC Gotlandia II när olyckan inträffade. Han är kritisk till hur Destination Gotland skötte situationen.- Destination Gotland kommer att få ta mycket negativ kritik för det här.
Oklart. Destination Gotlands vd Jan-Erik Rosengren vill inte spekulera i vad som har föranlett olyckan. Det får statens haverikommission utreda.foto: tobias wallström
Foto: Tobias Wallström
- Så snabb har jag nog inte varit på 30 år, säger han om hur han vände sig om och sprang uppför trapporna till sin familj.
De hade platser mitt i båten och klarade sig oskadda. Om än chockade. Tord Gutenberg berättar att det satt passagerare precis där den stora färjans för körde in i sidan på den lilla. Skrovet på HSC Gotlandia II trycktes in minst en meter. Han såg blodvite, men kunde inte avgöra om någon blivit allvarligare skadad.
Vad som sedan hände fick honom att tappa förtroendet för Destination Gotland.
- Jag förväntade mig snabb information, säger Tord Gutenberg, som själv har hållit på med krishantering inom flygbranschen.
Istället dröjde det 15-20 minuter innan en skärrad röst uppgav att färjan snart skulle vara i hamn.
- Det var amatörmässigt. Informationen var bristfällig och det fanns ingen som tog befälet på båten, säger Tord Gutenberg och menar att det är allvarligt för ett företag av den här storleken.
Väl i hamn släpptes alla vind för våg. Medan passagerarna ännu var kvar på färjan gavs information om att alla skulle undersökas av läkare, något som Tord Gutenberg aldrig såg något av. Det var inte heller någon ordning på terminalen.
- De kunde ha gjort det lätt för sig, de hade ju passagerarlistor och kunde ha prickat av alla när de var på väg ut i terminalen, säger han.
Polisen tog sedan befälet och efter en stund börjar det upprättas namnlistor över de avstigna. För hand, på kollegieblock. Något som enligt Tord Gutenberg egentligen var helt meningslöst eftersom en del passagerare redan hade försvunnit iväg till bussen eller tåget.
- Destination Gotland kommer att få mycket negativ kritik för det här, säger han.
Avvisar kritiken
När Jan-Erik Rosengren, vd på Destination Gotland, konfronteras med den negativa kritiken tycks han inte ta åt sig.
- Jag har hört att folk är kritiska, säger han till GA. Och fortsätter:
- När något sådant händer är det viktigare att ta hand om de skadade än att informera övriga passagerare om vad som har hänt. Det är också vad vår personal har gjort.
Först mer än två timmar efter att de gått i land fick Tord Gutenberg och hans familj gå ombord för att hämta sin bil. Då hade de fortfarande inte fått någon information om krishantering, eller vad som egentligen har inträffat.
- Jag har verktyg för att hantera sånt här men det finns säkert andra som kommer att tveka innan de går ombord på en färja igen, säger Tord Gutenberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!