Det säger trafikchef Jasna Gafurovic vid beställningscentralen Samres i Eskilstuna, som tar emot beställningar och samordnar resor med färdtjänst på Gotland.
Hon konstaterar att gotlänningar är flitiga färdtjänstresenärer och att många av dem är ute i god tid med förhandsbokningar inför jul- och nyårshelgen.
- Några färdtjänsttider finns fortfarande på julaftonen under tidig förmiddag och sen eftermiddag. Juldagen har många bokningar men en del fria tider finns kvar morgon och kväll.
På nyårsafton finns flera lediga tider, berättar hon.
Färdtjänst
1 950 personer på Gotland är beviljade färdtjänst och dessa gjorde i fjol cirka 36 000 enkelresor med taxi eller handikappanpassad minibuss.
2009 var de sammanlagda kostnaderna för färdtjänstresorna cirka 9,3 miljoner kronor. Intäkterna med egenavgifter, var cirka 1,5 miljoner kronor.
Jasna Gafurovic berättar att alla som är berättigade till färdtjänst på ön har fått julbrev med uppmaning att förbeställa jul- och nyårshelgens färdtjänst med framförhållning.
- Vi började ta emot julbokningar från Lucia och nyårsbokningar från den 17 december.
- Samtidigt uppmuntrar vi våra färdtjänstresenärer att boka hemresa på samma gång som utresa. Det underlättar samordningen och onödiga väntetider kan undvikas, förklarar hon.
Taxi Gotland, som ingår i det rikstäckande nätverket Svea taxi allians, kör taxitrafik över hela ön med Visby som utgångspunkt. Företaget, som bland annat utför transporter för Samres och Riksfärdtjänst, förfogar över ett tjugotal bilar och har tillgång till underleverantörer.
Taxi
Taxi Gotland uppger att det i år, som vanligt, kan vara svårt att få bilarna att räcka till för privatresenärer på julafton och nyårsafton.
- Vi tar inte så många förhandsbeställningar utan kunderna får ringa. Som alltid just vid denna helg kan det vara svårt att få en bil precis när man vill, förklarar Marie Sandelius.
Elisabeth Bolander, administrativ chef, konstaterar att jul och nyår är en stor resehelg och att Taxi Gotland kommer att köra med tillgängliga resurser.
- Det verkar bli en snörik jul och då brukar det bli mycket att göra. Min bedömning är att bokningsläget är ok men det ändras hela tiden, sammanfattar hon.
Berndt Pettersson vid Slite taxi berättar att företaget brukar ställa in verksamheten över jul- och nyårshelgen och gör så också i år.
Beredskap
- Vi har det lugnt och bra beredskap till helgerna, berättar Joakim Ruthström i företagsledningen för Taxikurir Gotland med nio fordon.
Förbokad taxi till och från flygplatsen är ett vanligt uppdrag men just i jul- och nyårshelgen noterar Taxikurir Gotland en nedgång i beställningarna.
- Det är en tid då många passagerare körs till och hämtas från flyget av släkt och vänner, förklarar Joakim Ruthström.