Färdtjänst - var god ring Skåne!

Den som ska beställa färdtjänst eller sjukresor på Gotland får i framtiden ringa till Skåne. Tekniska nämndens arbetsutskott beslutade i går att anta anbudet från Samres AB.
-Det kan innebära att vi får lägga ned helt på Gotland, säger Marcus Ryding, chef för SOS Alarm med 17 anställda.

Gotland2004-10-07 04:00
På Gute Taxi som sköter färdtjänst och sjukresor åt kommunen är man inte heller glad över beslutet. Iréne Molin, samordnare på taxikontoret, berättar om sin första reaktion.
-Vad i helvete tänker de med? Det kan bli en katastrof för de gamla och sjuka på Gotland. Och för vår verksamhet blir det väldigt tungt. Nu får vi börja om på ruta ett.
Sedan Gute Taxi tog över sjukresor och färdtjänst för ett och ett halvt år sedan har man byggt upp ett fungerande arbetssätt och ett bra samspel med beställningscentralen vid SOS Alarm, säger hon. Vid veckomöten går man igenom rutiner och vad som är bäst för enskilda personer som anlitar färdtjänst och sjukresor.
<span class='mr'>Lokalkännedom</span>
-Det bygger på lokalkännedom, menar Iréne Molin. Det kan aldrig bli samma sak med ett företag på fastlandet. Dessutom har flyttningen av trygghetslarmet till Skåne visat att det blir språkförbistringar när gotlänningar och skåningar ska förstå varandra.
Marcus Ryding säger att man befarade att SOS Alarm skulle förlora beställningarna av färdtjänst och sjukresor. Två personer som enbart arbetar med detta har redan varslats om uppsägning.
-Men konsekvenserna kan bli betydligt större än så. Som det är nu har vi enbart avtalet med räddningstjänsten som ger 3,7 miljoner per år. I mitten av november kommer det beslut om vår framtid. Antingen stänger vi nattetid och då går samtalen till Eskils-tuna, alternativt Stockholm. Det innebär att nio tjänster försvinner. Eller så stänger vi helt på Gotland och då försvinner samtliga tjänster.
<span class='mr'>Raggar kunder</span>
- Men det är inte helt kört, tillägger han. Just nu jobbar jag med att skaffa nya kunder på fastlandet, till exempel att få ta hand om kris- och joursamtal, som felanmälningar åt elbolag och andra företag.
Han är medveten om att kommunen måste följa Lagen om offentlig upphandling, men menar att det hade man kunnat göra ändå och dessutom spara pengar.
-I dag har vi ett "stort avtal" med Gotlands kommun. Det omfattar dirigering av ambulans och brandbilar, automatlarmen i kommunens fastigheter och beställningen av färdtjänst och sjukresor. Det ger oss 6 miljoner kronor per år. Tyvärr har vi gått back på det. Men problemet är att kommunen nu delar upp de olika avtalen och gör separata upphandlingar för dessa, något som kommer att bli dyrare än om vi fått ta alltihop på Gotland, säger Marcus Ryding.
<span class='mr'>Erbjöd förlängning</span>
Enligt Tommy Gardell, ordförande i tekniska nämnden, erbjöd man först SOS Alarm att förlänga avtalet.
-Att det skulle bli dyrare än de 1,1 miljoner vi betalar i år förstod vi, men när de begärde fyra miljoner så ansåg vi det orimligt och såg oss tvingade att göra en upphandling. Naturligtvis tycker jag det är tråkigt att arbetstillfällen försvinner på Gotland, men vi måste se till vår ekonomi.
Fyra anbud kom in. De bedömdes likvärdiga i kvalitet och övriga kriterier. Anbudet från Samres AB var lägst på 1870000 kronor per år. SOS Alarm begärde 2,3 miljoner kronor och då ingick att verksamheten skulle utökas även till helger.
<span class='mr'>Uppsagda i Skåne</span>
-Samres AB har i dag beställningar av färdtjänst och sjukresor för ett 70-tal kommuner och förmedlar runt fyra miljoner resor per år, säger kommunens trafikchef Per-Arne Jonsson. För Gotlands del handlar det om ungefär 80000 resor. Och vi utgår ifrån att beslutet gör att det blir ungefär som idag. I avtalet står att de måste skaffa sig lokalkännedom och de har en utbildningsplan.
Den 1 april nästa år ska Samres AB ta över beställningarna. Det kan eventuellt bli tidigare.
Flera kommuner i Skåne har efter ett beslut av trafikdelegationen i nordvästra Skåne sagt upp avtalet med Samres AB inför nästa år. Tidigare i år har bolaget förlorat förmedlingen av färdtjänst och sjukresor i fem kommuner i sydvästra Skåne. Dålig organisation som lett till sämre service till högre pris, uppges vara anledningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om