Färdtjänsten i Stockholm blev dyr

Han är blind och beroende av färdtjänst. Det är med besvikelse Fredrik Ahlkvist berättar att hans senaste faktura på fritidsresor hamnade på över 4 000 kronor.

Gotland2009-07-29 10:15

Varannan månad faktureras Romabon Fredrik Ahlkvist för det han reser privat och i jobbet på fastlandet. På arbetsresorna är det ett tak på 675 kronor men med de nya reglerna för fritidsresor är det inget tak på kostnaden för hans resor i Stockholm. April- och maj-räkningen för arbets- och fritidsresor hamnade på drygt 5 000 kronor. Innan låg Fredrik Ahlkvists fakturor för fritidsresor på max 700 kronor på två månader. 
 
— Jag undrar om politikerna verkligen har tänkt att det ska ha den effekten. Med så höga självkostnader börjar man fundera på om man ska sitta still istället, säger han besviket.
 
Fredrik Ahlkvist arbetar hos Handikappförbunden på fastlandet och rör sig mycket från ön både i arbetet och privat.
— Det är väldigt få ställen jag som blind hittar till själv, berättar han.
Men nu när kostnaderna för hans fritidsresor skjutit i taket tvingas han tänka om.
— Det känns jättejobbigt att behöva fundera över om jag ska hälsa på min kompis eller inte. Jag måste verkligen börja fundera över vilka resor jag ska göra. Jag kan inte göra det jag får lust att göra på fritiden.
 
Färdtjänsten är en förutsättning för att Fredrik Ahlkvist ska kunna leva aktivt. I Stockholm är avstånden stora och han kan få åka flera mil för att hälsa på någon. Taket för en fritidsresa är 90 kronor men varje resa innebär också en tillbakaresa. Fredrik Ahlkvist ser allvarligt på sin nya situation. I det längre loppet anser han att en möjliggjord rörlighet håller nere andra kostnader.
— Ska jag vara passiv patient eller aktiv medborgare, frågar han retoriskt.
Han vill dock inte tro att förändringen handlar om att kommunen vill spara pengar.
— Jag hoppas att det är ett tankefel annars är det fruktansvärt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om