Färja direkt från ön till polska hamnar
I framtiden kan det bli möjligt att ta färjan direkt från Gotland till Polen eller Baltikum. Det är en av konsekvenserna av regeringens beslut att ta bort regleringarna av färjetrafiken till Gotland. Företaget Polferries, som bland annat driver trafik mellan Nynäshamn och Gdansk, är mycket positiva till förändringen.
Foto: Leif R Jansson / SCANPIX
- Men när jag började titta på det här kom jag fram till att det krävde att regleringen av trafiken till ön togs bort, säger hon.
Alltså skrev hon till regeringen och efterfrågade en utredning. Efter att olika remissinstanser fått säga sitt beslutade regeringen i går att gå henne till mötes.
Den reglering som fanns krävde att fartyg som trafikerar Gotland anlöper fastlandshamn minst fem gånger i veckan, året runt.
I och med gårdagens beslut kommer det från och med den 17 juli att vara öppet för vem som helst att när som helst driva trafik till och från Gotland.
- I dag hör man ibland om folk som inte kunnat komma hit för att det varit fullt på färjan. Det är ju väldigt allvarligt för en turistö, säger Marianne Samuelsson.
Skrivelsen från landshövdingen, som senare fick stöd av kommunledningen, efterfrågade i första hand undantag för fartyg som bedriver trafik till hamnar utomlands. Att regeringen valde att gå ett steg längre och ta bort alla regleringar även mot fastlandet tror Marianne Samuelsson delvis har med EU att göra.
- Utifrån ett EU-perspektiv skulle inte den här förordningen fungera. Konkurrenshämmande regler är inte tillåtna inom unionen, påpekar hon.
- Samtidigt är det jätteviktigt att staten fortsätter att garantera en bra färjetrafik till Gotland året runt. Det är ju vår landsväg, säger Marianne Samuelsson.
För liten marknad
Eva Nypelius, kommunstyrelsens ordförande är också noga med att påpeka att det är viktigt att vara vaksamma.
- Det här får inte gå ut över året-runt-trafiken, säger hon.
Men hon är mer positiv än negativ till beslutet.
- Jag tror att det här kan öppna möjligheter för konkurrerande företag, framför allt passerande trafik, säger hon.
Både landshövdingen och kommunstyrelsens ordförande lyfter Polenfärjorna som exempel på passerande trafik som skulle kunna gå via Gotland. Färjelinjen mellan Nynäshamn och Gdansk drivs i dag av det polska företaget Polferries. De är positiva till beslutet.
- Det här är en jättebra nyhet, säger man på kontoret i Polen.
Dock är det för tidigt att säga om det kommer att innebära några förändringar i företagets trafik.
- Jag vet inte om vi kommer att vara intresserade av att bedriva trafik till Gotland, men jag tycker att det är bra att alla kan göra det. Jag har vidarebefordrat nyheten till vår styrelse. Det är upp till dem att fatta beslut om hur vi ska agera, säger Alicja Dabrowa, chef för försäljningsavdelningen på Polferries i Polen.
Regelförändringarna möjliggör även för kryssningsfartyg att lägga till på ön. Royal Caribbean International är ett av de företag som i dag säljer kryssningar med stopp i Visby. Att ta upp eller släppa av passagerare på Gotland är dock inte aktuellt.
- Gotland är en för liten marknad, hur skulle man få dit passagerarna? Det skulle bli alldeles för dyrt. Dessutom är det inte tekniskt möjligt, hamnen i Visby är för liten för våra fartyg, säger Andreas Söderqvist, försäljningschef på företaget.
Varken Marianne Samuelsson eller Eva Nypelius tar alltför allvarligt på de farhågor om ökade kostnader för staten som Destination Gotland uttryckte i GA i går.
- Det upphandlingsavtal som finns kommer naturligtvis att följas. Om det krävs omförhandlingar får staten och Gotlandstrafiken reda ut, säger Marianne Samuelsson.
Lars Hellström på Rikstrafiken som är den som har ansvarat för upphandlingen tror dock inte att någon konkurrens kommer att uppstå.
- Fast man ska aldrig säga aldrig. Vad som händer om det gör det kan vi inte yttra oss om nu. Det får vi i så fall se först när det kommer in en begäran om ersättning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!