Färjan inte reparerad
Kollisionen i juli mellan två av Destination Gotlands färjor verkar inte ha påverkat turismen på Gotland.- Vi har haft en uppåtgående trend i resandet även efter kollisionen. Den enda förlusten för oss är ersättningen till en del passagerare, säger Jan-Erik Rosengren på Destination Gotland.
Ingen praktisk betydelse
Men det ser inte ut att bli det hårda slag mot rederiet, eller mot turistnäringen på Gotland, som man först befarade.
- Vi har överträffat prognoserna och haft en uppåtgående kurva även efter kollisionen. Det verkar som att de flesta som skulle ha åkt via Öland har valt en annan väg, säger Destination Gotlands vd Jan-Erik Rosengren.
- Vi har haft normala av- och påbokningar, och även de uthyrare och hotellägare vi talat med säger att de haft normala av- och påbokningar.
Och från och med i förrgår har förlusten av en färja ingen praktisk betydelse - ett tag.
- I måndags gick vi över på en turlista som innebär att vi skulle ha ställt av en av de små färjorna över vintern i vilket fall, säger Jan-Erik Rosengren.
Kommissionen utreder
För närvarande ligger Gotlandia II, som var den färja som skadades allvarligast, i Norrköping i väntan på reparation.
- Vi håller precis på att ta in offerter från varv både i Sverige och utomlands, så vi vet inte vad det kommer kosta att reparera henne. Men det täcks ändå av försäkringar.
- Vi räknar med att reparationen tar hela vintern, men att vi ska ha henne i trafik i vår enligt turlista, säger Jan-Erik Rosengren.
Under tiden pågår Haverikommissionens utredning av olyckan. I dagarna ska det gå ut en enkät till ett antal av de omkring 1 900 passagerar som befann sig ombord på de båda färjorna vid kollisionen.
- Vi har precis fått in de definitiva passagerarlistorna och ska bara kolla att alla adresser finns med, säger Göran Rosvall på haverikommissionen och ordförande i utredningen.
- Nu tar vi hjälp av expertis för att få fram ett statistiskt säkerställt urval av dem som var med. Allt måste vara kvalitetssäkrat, vi får inte dra några slutsatser på lösa grunder.
Inblandade intervjuas
Den enkät som går ut nu handlar till stor del om att ta reda på hur passagerna upplevde olyckan, informationen efter den och hur rederiet agerade.
Dessutom intervjuar man alla dem - ett tiotal - som skadades, och så många som möjligt av dem som satt närmast kollisionsplatsen. Förutom personal ombord på de båda färjorna.
- Själva händelseförloppet som ledde till kollisionen har vi en ganska bra bild av vid det här laget. Men den stora frågan är inte "Hur?" utan "Varför?".
Inget anmärkningsvärt
Har ni fått fram något uppseendeväckande i utredningen?
- Inte hittills, men det kan kanske visar sig när vi börjar pussla och bitarna inte passar ihop, säger Göran Rosvall
Enligt instruktioner från regeringen har Haverikommissionen ett år på sig att lämna en rapport.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!