För många börjar semestern redan på väg till Gotland, så blev det inte för en resenär med familj. När de anlände till färjeterminalen i Nynäshamn under tisdagen förstod de snabbt att något inte var som det skulle. Familjen hade biljetter till färjan vid 10.40 och rullade fram till grinden vid 10.15, men där tog det stopp.
”Det stod en bil framför oss och väntade på att köra fram och vidare in på bildäck men den fick aldrig det. Jag gick och frågade personalen om vad som hände och fick då svaret att de skulle prata med deras chef. Tiden gick och plötsligt stängde grinden och färjan åkte iväg och vi blev lämnade på kajen utan information”, skriver resenären i ett mejl till Helagotland.
När det gick upp för familjen och de övriga två bilarna som inte heller släppts igenom så steg frustrationen hos de kvarlämnade resenärerna.
”Vi kom 23 minuter innan avgång och hade checkat in digitalt redan. Det hade även de andra bilisterna gjort fick vi veta. Vi var incheckade och i tid. Ändå fick vi inte komma med och när vi frågar varför kommer det en väktare för att vi upplevs lite hetsiga”, fortsätter resenären.
Efter ett tag kom chefen på terminalen och berättade att färjan var fullsatt. Resenären och hennes familj blev ombokade till en senare färja och bjöds på mat ombord. Trots en bra kompensation är resenären besviken på bemötandet.
”Personalen hade kunnat sköta det på ett mycket bättre sätt. Istället för att bara stänga grinden och säga chefen kommer kanske sagt att vi skulle få komma med nästa båt på en gång. Nu fattade vi ingenting mer än att vi hade blivit lämnade och att båten var full.”, skriver resenären.
På Destination Gotland förstår man frustrationen och beklagar att familjen upplever sig ha blivit dåligt bemötta. Men menar att även om det hör till ovanligheterna så kan båtar ibland bli fulla tidigare än planerat.
– Det händer väldigt sällan men när det sker så det primärt är under högsäsong. När vi stuvar båtarna kan det i enstaka fall bli mindre plats kvar än planerat, säger Adam Jacobsson sälj- och marknadschef på Destination Gotland och fortsätter:
– Sedan beklagar vi såklart om dom tycker dom blivit dåligt bemötta på plats. Så ska det inte vara.
Finns det något tips om man inte vill riskera att missa båten?
– Att vara ute med god marginal är alltid bra, men som sagt: Det är väldigt sällan sånt här sker.