?Färjans lutning över steg panikvinkeln?
??Färjans lutning översteg det som ibland kallas panikvinkeln, 12 grader. Lutningen var kanske under några sekunder upp till 15 grader. Kaptenen ombord på snabbfärjan Visby, Kjell Broander, berättar i dag i GA vad som hände när fartyget nästan var framme i Visby under sin resa från Oskarshamn på torsdagseftermiddagen. Han förstår om folk blev skärrade och rädda, men intygar att besättningen mycket snabbt fick kontroll över läget när stabilisatorerna av okänd anledning upphörde att fungera.
Ett par frågor som inställer sig för många är:
Vad är stabilisatorer? Hur fungerar de?
När det gäller de Kinabyggda färjorna Gotland och Visby är stabilisatorerna fenor eller vingar som fälls ut från skrovet midskepps en och en halv meter under vattnet. Detta görs då fartygsbefälet anser att det behövs på grund av sjögång. Stabilisatorerna, som via ett datorsystem ligger och jobbar kontinuerligt och ständigt ändrar vinklar, ger fartyget en jämnare gång. Stabilisatorerna har inte ett dugg med fartygets stabilitet att göra utan skall ses som ett sista steg som tas för att säkra passagerarnas komfort.
Sex kvadratmeter
På snabbfärjorna Gotland och Visby är vardera stabilisator på sex kvadratmeter. Måtten är 1,5 meter x 4 meter. Detta kan för den oinvigde förefalla litet, men kapten Broander påminner om att färjan har en fart på nära 30 knop och då har de små ?vingarna? stor positiv inverkan på fartygets rullning om de jobbar på rätt sätt. Under 14 knops fart har stabilisatorerna ingen effekt alls.
På torsdagen visade det sig ju också att felställda stabilisatorer har en mycket stor negativ inverkan.
??Det som hände var att stabilisatorerna ställde sig en åt varje håll och följden blev att fartyget gjorde en gir och vred sig med sjön, förklarar Kjell Broander.
Personalen på bryggan gick snabbt in och kompenserade giren genom att vrida på rodret.
? Det är svårt att avgöra hur lång tid båten lutade, men jag tror inte att det var mer än 2-3 sekunder, säger Broander. Men sekunder kan kännas långa.
Det var mycket som hände under dessa sekunder. Bland passagerarna spred sig oron, vilket är helt naturligt.
??Det är en mänsklig egenskap att man reagerar och kanske gör irrationella saker när lutningen är över 12 grader, säger kaptenen. Det är den så kallade panikvinkeln.
Någon fara för fartygets stabilitet är det definitivt inte vid denna lutning.
Kapten Broander såg det som sin självklara uppgift att så snabbt som möjligt, ett par-tre minuter efter krängningen, gå ut i högtalarsystemet med ett lugnande meddelande om vad som hade hänt.
På den korta vägen in till Visby hamn gick han ut med information ytterligare ett par gånger i högtalarna.
Besättningen hann inte med att manuellt ?veva in ? stabilisatorerna innan färjan var framme vid hamnen. För att vinna tid gjorde man då en extrasväng med färjan norrut.
Varuautomaten inte surrad
Det blev en hel del av krossat porslin, ramlande passagerare och skadade bilar i samband med krängningen. Men det allvarligaste av allt var kanske att en varuautomat i det publika utrymmet ramlade.
Den var uppenbarligen inte tillräckligt surrad, om den överhuvudtaget var det. Enligt rederiet hade den för en tid sedan tagits i land för service och när serviceföretaget återställde den underlät de att surra den. Frågan är förstås vems ansvaret för surrningen är. Kanske blir en diskussionsfråga framöver.
Den fallande varuautomaten var kanske det allvarligaste som inträffade om man ser till människors säkerhet. Att en lastbil kanade på bilddäck ställde visserligen till med materiella skador av inte obetydlig omfattning, men ingen människa var i riskzonen. Rederiet har som rutin att aldrig släppa ner passagerare på bildäck förrän färjan är innanför hamnens pirar.
I går eftermiddag var kapten Broander och hans besättning beredda att göra en ny resa till Oskarshamn med retur till Visby och ankomst kl 00.00 julafton.
Utan stabilisatorer
Väderutsikterna var inte de bästa men man var helt övertygad om att resan skulle gå bra även utan stabilisatorer. Man väljer nu att inte använda dessa förrän den firma som levererat hela systemet, Brown Brothers, har gjort en genomgång. Bedömningen är att passagerarna inte skall märka allför mycket av att man går utan stabilisatorer
Snabbfärjan Visby har en gång tidigare haft problem med en stabilisator. Det var när färjan gjorde sin jungfrufärd från Kina mot Visby. Då var man tvungen att gå till varv i Hamburg för att göra en justering. Den gången var felet inte alls så gåtfullt som den här gången. Den gången bestod problemet i att kineserna på det tillverkande varvet ?glömt? att dra åt bultarna ordenligt. Stabilisatorerna var helt enkelt på väg att lossna.
Sedan man dragit bultarna har det inte varit några problem med stabilisatorerna förrän det som nu hände.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!