Destination Gotland får fortsätta att sköta färjetrafiken mellan Gotland och de två fastlandshamnarna Nynäshamn och Oskarshamn även efter 1 januari 2015, då det nuvarande avtalet löper ut.
Det tilläggsavtal som nu har fattats mellan Destination Gotland och Trafikverket sträcker sig fram till februari 2017.
- Om vi ska vi få en bra konkurrens i kommande upphandling måste vi bearbeta marknaden, och sådant tar tid, resonerar Christer Agerback, ordförande i den grupp inom Trafikverket som ansvarar för avtal för färjetrafik.
Pengar i sjön
Vad innebär "bearbeta marknaden"?
- Det handlar om att samla de aktörer som finns och berätta om vad som gäller och vilka krav som ställs, säger Christer Agerback.
Det förlängda avtalet bjuder dock inte på någon utveckling av utbudet av turer.
- Enligt nuvarande avtal höjs turutbudet med en viss summa varje år, men i det nya avtalet blir det inga sådana höjningar; det skulle vara att kasta pengar i sjön, ren kapitalförstöring, resonerar Christer Agerback.
Till EU-domstolen
I stället är avtalet satt i "2014 års nivå", vilket innebär fortsatt utveckling av utbudet av turer fram till 2014, men sedan ingen förändring 2015-2017.
- Men det kommer hela tiden att vara ett bättre utbud än i dag.
Som GT tidigare berättat riktas skarp kritik mot Trafikverket och ett förlängt avtal från Konkurrenskommissionen, en del av tanke-smedjan Den Nya Välfärden, som bland annat anser att även en förlängning kräver en upphandling.
- Det är inte orimligt att det går vidare till EU-domstolen, för det handlar som jag ser det om ett lagbrott, resonerar Pär Cronhult, jurist på Konkurrenskommissionen.
Utanför striden
På Trafikverket tar man dock lätt på kritiken.
- Våra jurister har tittat på det, men vi delar inte Konkurrenskommissionens uppfattning, säger Christer Agerback.
- Det är inte realistiskt att tro att någon annan skulle vara intresserad av att driva trafiken i två år, så i realiteten finns bara en aktör och därför har vi gjort så här, säger han om avtalet.
Men att ni anser er veta att det är så, räcker det för att inte upphandla?
- Ja, som vi ser det är det så. Vi är inte oroliga för någon fortsättning på det här, säger Christer Agerback.
Destination Gotland vill hålla sig utanför striden.
- Det är en sak mellan Konkurrenskommissionen och Trafikverket; det får de sköta, konstaterar Destination Gotlands ordförande Bengt Erik Bengtsson.