- Vi behöver en mindre båt, som kan ta både gods och passagerare, säger Jan-Erik Rosengren, vd för Gotlandsbolaget, som just nu utvärderar möjligheterna.
För ett par veckor sedan åkte representanter ur Gotlandsbolaget till den estniska ön Ösel norr om Rigabukten för att se över möjligheterna att trafikera ön från Gotland.
- I dagsläget är det inte möjligt, som vi ser det, betonar Gotlandsbolagets vd Jan-Erik Rosengren.
En utvärdering
- Men vi håller på med en utvärdering. Tidigast nästa sommar kan det bli aktuellt.
Det har funnits en färjelinje mellan den estniska ön Ösel och den lettiska staden Ventspils, men den linjen är nedlagd sedan en tid tillbaka. Gotlandsbolaget ser dock möjligheter att dra igång en sådan linje igen, och att samtidigt utöka till att trafikera även Gotland.
- Den turen, Ösel-Ventspils, är intressant ihop med Gotland. Det vi behöver är en mindre båt, som ändå kan ta både gods och passagerare, och vi anser inte att vi har någon lämplig båt i nuläget, resonerar Jan-Erik Rosengren.
Lämplig storlek
Lämplig storlek på båten skulle vara en med passagerarkapacitet på 300-400 passagerare, tror Rosengren.
Vd:n för Roomassaare hamn på Ösel, Renno Tammleht, är positiv till planerna. Till Svensk Sjöfartstidnings nätupplaga säger han:
- Vi har också diskuterat detta med lotsföretaget och Sjöfartsverket. Hitintills är linjen Slite-Ventspils-Roomassaare bara en idé, nu får man räkna ut kostnaderna.
Hela projektet är dock avhängigt hamnbygget i Slite, som ännu inte är klart.
- Än har vi ingen hamn i Slite. Den är väl klar tidigast nästa sommar, säger Jan-Erik Rosengren.