Färjepassagerare: Klimatet är viktigare än restiden

Färjeresenärer är villiga att acceptera längre restider om det gynnar miljön. Förutom klimatet är priset en viktig faktor, och önskemål finns om bättre wifi och mat ombord.

Resenärer väljer hellre något längre restid om det innebär en lägre klimatpåverkan, visar en enkätundersökning från Trafikverket.

Resenärer väljer hellre något längre restid om det innebär en lägre klimatpåverkan, visar en enkätundersökning från Trafikverket.

Foto: Henrik Radhe/Arkiv

Gotland2020-07-14 06:15

Resenöjdheten är god för både flyg och färja, visar Trafikverkets enkätundersökning som drygt 4 000 personer svarade på under 2019. Bland flygresenärerna är 63 procent mycket nöjda, motsvarade siffra bland färjeresenärerna är 41 procent. Priset är den vanligaste faktorn till varför folk väljer att resa till Gotland med färja. Samtidigt får just prissättningen med Destination Gotland ett svagt betyg.

– Det är glädjande att färjan uppfattas som det mest prisvärda alternativet att ta sig till Gotland. Vi har ett prisspann på våra biljetter från 95 till 591 kronor för att sprida ut resenärerna över dagen och veckan, det är viktigt att ha ett prisspan eftersom det lockar folk att resa under hela veckan och inte bara på söndagar, säger Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland.

Tidigare i sommar lämnade Gotlands Trafikråd en skrivelse till regeringen inför kommande färjeupphandling. I skrivelsen står bland annat att "minst likvärdiga överfartstider som i dag är en viktig förutsättning för fortsatt utveckling av de gotländska företagen och för att vidmakthålla en positiv befolkningsutveckling".

Men Trafikverkets undersökning visar att resenärerna prioriterar klimatet, och ett lägre koldioxidutsläpp, över att få kortare restid. Miljön och utsläppen har blivit en viktigare fråga sedan år 2008, då en liknande undersökning gjordes.

– Vi tror att våra resenär precis som vi vill att koldioxidutsläppen i trafiken ska minska. Vi har precis investerat i två nya LNG färjor som drivs med flytande naturgas, vilket minskar utsläppen med 20 procent. Vår målsättning är att minska våra koldioxidutsläpp med 70 procent fram till år 2030 jämfört med 2010 års utsläpp, säger Christer Bruzelius.

I enkäten kunde de svarade fylla i med fritext eventuella förslag på förbättringar för färjeresorna. Ett av förslagen är bättre, och gratis, internetuppkoppling.

– Vi kommer inom kort lansera vårt nya wifi-utbud ombord på de nya färjorna, där det blir en gratis variant och en betalvariant, där båda lösningarna har en betydligt bättre kapacitet än tidigare, säger Christer Bruzelius.

Ett annat önskemål från resenärerna var bättre och billigare matutbud.

– Maten ombord arbetar vi ständigt med att förbättra. Vår storsäljare som jag kan rekommendera är gotländska köttbullar med gotländsk syltgurka, säger Christer Bruzelius.

Destination Gotlands vd Christer Bruzelius.
Destination Gotlands vd Christer Bruzelius.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!