Färjestrejken avblåst

Vid midnatt, natten till igår, skrev Sjöfartens Arbetsgivareförbund under avtalet med fackförbundet Seko.
Därmed undanröjdes den konflikt som bland annat skulle drabba färjetrafiken till och från Gotland. Och båda parter är nöjda.

Gotland2004-06-11 04:00
Varför tog det sådan tid för arbetsgivarsidan att skriva på?
-Vår beslutsprocess tog tid, det var lite komplicerat och saker som behövde analyseras ordentligt, säger Peter Jeppsson, vd för Sjöfartens Arbetsgivareförbund. Men det här är ett bra avtal och jag kan inte säga att jag är missnöjd.
-Vi är nöjda, säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén. Avtalet ligger ungefär på samma nivå som för jämförbara grupper på arbetsmarknaden fått. Det innebär att våra medlemmar som har relativt låg genomsnittslön nu kommer närmare andra grupper.

<span class='mr'>7,3 procent i löneökning</span>
Avtalet innebär i korthet en löneökning på 500 kronor per år de kommande tre åren och ger dessutom ett ombordstillägg på ungefär 100 kronor i månaden per år. Ombordstillägget räknas på antalet arbetade timmar under ordinarie arbetstid. Det motsvarar en löneökning på 7,3 procent under avtalsperioden.
-Enda skillnaden mot det vi skrev under förra fredagen är att avtalet förlängts med två månader, från den 1 april i år till den sista maj 2007. Som kompensation för detta får vi ytterligare två lönetillägg uppräknade, säger Janne Rudén till GT.
-Vi tycker det är bra att vi fick med ett ombordtillägg. Det känns rimligt att man har mer betalt för den tid man är ombord än den man är i land, säger Peter Jeppsson.

<span class='mr'>Ingen städning av befälshytter </span>
En fråga i förhandlingarna var om befälen ska ha rätt att beordra driftspersonal att städa deras hytter.
-Det gäller enbart storsjöfartygen, men där är vi överens om att det ska bort ur avtalen. I fortsättningen ska våra medlemmar enbart städa gemensamma utrymmen och sina egna hytter. Den förhandlingen får arbetsgivaren ta med befälsorganisationerna och de får avtalsperioden på sig att lösa detta. Färjorna berörs inte. Där har man särskilt anställd städpersonal som sköter detta, säger Janne Rudén.

<span class='mr'>Forsberg lättad</span>
Sten-Crister Forsberg, vd för Destination Gotland, var glad och lättad i går.
-Det känns väldigt bra att vi slipper en konflikt. Hade M/S Visby tagits ut i strejk hade det fått stora konsekvenser för oss och för det gotländska samhället. Framför allt för godset hade det ställt till enorma problem, säger han.
Men det räckte med oron för att påverka trafiken. När hotet om strejk på den lilla snabbfärjan HSC Gotlandia kom märktes det direkt på bokningarna. Sten-Crister Forsberg tror att det finns de som valde att inte åka till Gotland under pingsthelgen därför att det var så osäkert. Och även det utökade varslet om strejk på M/S Visby från den 18 juni kan ha inneburit att man missat människor som istället bokat en annan resa.
-Men vi hoppas att bokningarna tar fart nu när avtalet är klart. Gotland har ju trots allt stor attraktrionskraft, säger Sten-Crister Forsberg.
Nivån på avtalet ligger inom ramen för vad näringslivet ansett rimligt, så den har han inte mycket att säga om.
-På kort sikt är det ungefär vad vi räknat med. Men på lång sikt kan de höjda lönerna frysa ut oss från Gotlandstrafiken, tror han. Vid en ny upphandlingsomgång riskerar vi att konkurreras ut av rederier i andra länder som har helt andra kostnader än vad vi har. Och det tror jag att folk inte är medvetna om.
Sten-Crister Forsberg räknar med att den nya upphandlingsomgången startar under nästa år för att vara klar vid utgången av 2006 då nuvarande avtal löper ut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om