Regeringen vill att Gotlandstrafiken ska bli både mer klimatsmart och mer kostnadseffektiv. Statens kostnader har ökat på senare år och bristen på konkurrens när trafiken upphandlas anses problematisk.
Därför har Trafikverket fått i uppdrag att utreda alternativa former. Ska staten kanske äga fartygen, men någon annan sköta driften? Eller bör staten ta över helt och hållet?
GT har varit i kontakt med Trafikverket, men där vill man inte kommentera det pågående arbetet. Resultatet ska visserligen presenteras i september – men när nästa upphandlingsunderlag ska tas fram lär det bli locket på igen.
En för Gotland väldigt viktig fråga avgörs till stor del bakom stängda dörrar, med andra ord.
Vilket inte betyder att politikerna sitter tysta och väntar. I mars uppvaktades trafikutskottet av bland andra Eva Nypelius (C), som där berättade om Gotlands behov.
Nu förbereder öns riksdagsledamöter, Hanna Westerén (S) och Lars Thomsson (C), ett seminarium inför just riksdagen.
– Det här är den största frågan vi har under den här mandatperioden. Mycket står på spel när upphandlingsunderlaget ska tas fram, säger Lars Thomsson.
Det de framförallt vill poängtera är att detta inte bara är en transportfråga, utan att den handlar om hela Gotlands utvecklingsmöjligheter.
– Vi vill även få fram att det går att klimatanpassa utan att sänka hastigheten. Om färjorna kör långsammare så faller hela vårt transportupplägg, säger Lars Thomsson.