Myndigheten ska utreda om det ska byggas en bro eller rent av en tunnel mellan Fårö och Fårösund.
Nu tycker tre föreningar på norr att något måste göras för att förbättra kommunikationerna, i väntan på att utredningen ska bli klar.
Tre i timmen
I ett brev till Trafikverket föreslår de att avgångarna med färjan under lågsäsong ökas från två i timmen till tre.
- En fast förbindelse ligger ju kanske 10-15 år bort i tiden, påpekar Leif Ortman, ordförande i Intresseföreningen Ung, Utveckling norra Gotland.
Förslaget har han skickat in tillsammans med Sven Boman, ordförande i Bunge sockenförening, och Esso Eriksson, ordförande i Fårö-Fårösunds företagarförening.
Färjor, hamnar och personal finns redan, det enda som ökar med föreningarnas förslag är driftskostnaden, konstaterar de.
Vinsterna är flera, tycker Leif Ortman. Fler avgångar minskar kötiderna även om man just missat en färja, samtidigt som trafiksäkerheten förbättras.
Det är allmänt känt att många gasar på lite extra för att hinna fram till färjeläget i tid.
En pusselbit
- Ska vi bli fler skattebetalare måste tillgängligheten på Gotland öka. Fåröfärjan är en pusselbit. Jag tror också att det kommer att bli lättare för människor att delta i föreningslivet, exempelvis för ungdomar som åker färja för att träna idrott, säger Leif Ortman.
Föreningarna föreslår samtidigt att den målade färjefilen i vägbanan på Fårösundssidan utökas, eftersom köerna sommartid i bland är mycket långa.