Fårösunds fästning har en skuld till tekniska förvaltningen

Gotland2004-12-16 06:00

När tekniska nämnden igår beslutade om att skriva av kundfordringar motsvarande 510?000 kronor så stod det klart att Fårösunds fästning stod för en stor del av de fordringar man inte räknar med att få tillbaka. Det rör sig om kostnader för VA och avfallshantering. Skulden uppgår till 180?000 kronor.
??Egentligen hoppas vi kunna få igen pengarna, säger nämndens ordförande Tommy Gardell (s). Men det blir i så fall om Fastighetsverket anser sig ha ansvar för skulden.
Den största posten i de osäkra fordringarna består just av avgifter för VA och avfallshantering, totalt nästan 400?000 kronor.
Nämnden godkänner ett exploateringsavtal med Hörsne Bygg AB. Företaget avser att bilda sex fastigheter för småhusbebyggelse på Lansa 1:31 och Lilla Gåsemora 1:6 på Fårö. Området är beläget 600 meter från västra delen av Sudersandsviken. Likaså godkänner man ett exploateringsavtal med Lars Kebbe som tänker nybilda tolv fastigheter för småhusbebyggelse på Käbbe 3:1 i Eksta. Ännu ett exploateringsavtal för Tofta Krokstäde 1:38 där Tofta strandfastigheter AB vill bilda 22 tomter för småhusbebyggelse.
Nämnden har synpunkter inför en eventuell planläggning av fastigheterna Solbacka 1:1 och Fättings 1:31 i Tofta. Förfrågan om planläggning avser tre olika planområden spridda över ett större område, vilket kommer att fordra utbyggnad av infrastrukturen, anser nämnden. Man påpekar att det är viktigt att det görs en VA-utredning i samband med planläggningen för att påvisa förutsättningarna för att anlägga vatten och avlopp inom de berörda fastigheterna. Av den anledningen anser man att planläggningen bör avvakta och synkroniseras med den utbyggnad av VA-nätet som sannolikt kommer att ske perioden 2010-2014.
En del av fastigheten Slängs 1:16 i Lärbro kan överlåtas till naturvårdsverket för en ersättning om 46?000 kronor. Det föreslår nämnden kommunstyrelsen. Naturvårdsverket har inrättat naturreservatet Dagghagen som bland annat berör den nämnda fastigheten.
Det blir Nybergs entreprenad AB som får uppdraget att utföra en om- och tillbyggnad av Tjelvarskolan i Visby. Det är det hus som betecknas 01 som skall byggas om. Kostnaden är fastställd till närmare 20 miljoner kronor. Totalkostnaden blir 26, 5 miljoner.
Tekniska nämnden har beslutat förlänga avtalet med Ragn-Sells Agro AB om omhändertagande av rötslam under 2005. I ett tillägg till avtalet stadgas att Ragn-Sells skall samarbete med Gotlands industrihampa AB om omhändertagande av maximalt 2?000 ton rötslam som skall användas i odlingen av industrihampa.
Nämnden föreslår att ett medborgarförslag för lösning av trafikproblemen längs Pallisadgatan och Gutebacken avslås. Medborgarförslaget, skrivet av Jörgen Westin, går bland annat ut på att man skall enkelrikta Pallisadgatan och förbjuda obehörig trafik. Nämnden klargör att gatan är en genomfartsgata med bostäder. Att enkelrikta eller förbjuda obehörig trafik som delvis är avsedd för genomfartstrafik är att reglera den enskildes trafikval i onödan, skriver nämnden i sitt yttrande.
Ett medborgarförslag angående att stänga av Stora Törneqvior över A 7-fältet i Visby tillstyrks så tillvida att tekniska nämnden ges i uppdrag att besluta om förbjuden genomfartstrafik. I princip stänger man alltså vägen för trafik.
Rangstäde samfällighetsförening i Tofta har framfört önskemål om att hastigheten inom samfällighetens sänks till 30 kilometer i timmen. Nämnden föreslår att länsstyrelsen beslutar om en sådan hastighetssänkning. Samma beslut har nämnden fattat angående det vägnät som förvaltas av Tofta Strands vägförening. Där gäller att hastigheten sänks till 30 respektive 50 kilometer i timmen på olika vägsträckor.
Husägarföreningen vid Atlasgatan och Stjärngatan i Visby har skrivit till kommunen för att försöka få tillstånd en lösning på de bullerproblem som uppstår i samband med tung trafik på Lummelundsväg i Visby. Föreningen vill att all tung trafik flyttas till Hangarvägen samt att det byggs en rondell vid Hangarvägen-Lummelundsväg, vidare att hastigheten sänks till 50 kilometer i timmen på Atlasgatan-Hangarvägen och om möjligt till 30 kilometer i timmen med farthinder på Atlasgatan. Att öppna en väg mellan Oriongatan och Herkulesvägen skulle också minska trafiken på Stjärngatan, anser man.
Tekniska nämnden beslutar att nuvarande hastighetsgräns om 50 kilometer i timmen förlängs norrut till strax norr om kvarteret Vintergatan och att förbjuda genomfart för fordon med en totalvikt överstigande 3, 5 ton med undantag för buss i kollektivtrafik på Atlasgatan delen Herkulesvägen-Lummelundsväg. Däremot avslås förslaget om hastighetsgräns till 30 kilometer i timmen på Atlasgatan samt att anlägga väg mellan Oriongatan och Herkulesvägen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om