Färre elever tycker skolan är intressant
Lärarna på Gotland har blivit sämre på att göra skolarbetet intressant för eleverna, visar en elevundersökning som kommunen gjort. Och allt färre elever tycks trivas i sin skolmiljö.
Under 2007-2009 gav 88 procent av de svarande eleverna högt betyg till verksamheten i sin helhet inom skolan.
I år är den siffran nere på 82 procent.
Mest markant
Mest markant är den ökade missnöjdheten inom frågor kring lärandet i skolan. Eleverna fick ta ställning till påståendet "lärarna gör skolarbetet intressant", och här gavs alla skolor utom två ett sämre betyg än i fjol.
Bara Högbyskolan i Hemse och Guteskolan i Visby fick bibehållet eller högre betyg än fjolåret på den punkten.
Klart högst
Guteskolan ligger också klart högst när det gäller ordningsregler och likabehandlingsplan. På påståendet "Jag känner till innehållet i skolans ordningsregler", svaradf 100 procent av Guteskolans elever ja - snittet på de kommunala skolorna låg på 78 procent.
Påståendet "Jag känner till innehållet i skolans likabehandlingsplan" gav ett ja av 94 procent av Guteskolans elever, mot 69 procent bland de kommunala skolorna.
Nio av tio elever känner sig trygga på skolan. Man konstaterar dock, via svaren i enkäten, att många elever tycker att vuxna på skolan inte arbetar tillräckligt för att motverka mobbning.
Ett gott jobb
Skolsköterskorna verkar ha gjort ett relativt gott jobb - 95 procent av eleverna svarade att de hade fått den hjälp de behövde.
Skolkuratorn
När det gäller dem som uppsökt skolkuratorn, uppger 89 procent att de fått den hjälp de behövt. Av de svarande var det dock bara 52 elever som alls hade sökt sig till kuratorn.
Enkäten är indelad i fyra områden: lärande; trygghet och hälsa; inflytande och ansvar; samt skolmat och arbetsmiljö.
Dock är det bara de tre förstnämnda som redovisas i den här undersökningen - svaren kring skolmat och arbetsmiljö kommer att tas upp i ett annat sammanhang.
Elevbarometern låter alla elever i årskurs 8 på Gotland svara på frågor angående skolan och lärande.
I år svarade 533 av 660 elever, vilket ger en svarsfrekvens på 81 procent.
Enkäten bygger på ett antal påståenden, och eleverna får "sätta betyg" enligt en fyragradig skala, där betyg 1 motsvarar "instämmer inte alls" och betyg 4 "instämmer helt".
I år svarade 533 av 660 elever, vilket ger en svarsfrekvens på 81 procent.
Enkäten bygger på ett antal påståenden, och eleverna får "sätta betyg" enligt en fyragradig skala, där betyg 1 motsvarar "instämmer inte alls" och betyg 4 "instämmer helt".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!