FÀrre turer och högre priser
Nu vill Rikstrafiken, som sköter upphandling av nationell trafik, komma Ät kostnaderna genom att höja taxan med 30 procent och dra ner pÄ antalet turer sÄ att det blir 200 turer mindre per Är.
- Vi har inga möjligheter att klara dessa kostnadsökningar, sÀger Staffan Widlert, generaldirektör för Rikstrafiken. Egentligen skulle trafiken för 2005 kosta 259 miljoner. Men den första prognosen vi fick pekade mot en kostnad pÄ 307 miljoner. Den senaste prognosen sÀger att kostnaden för i Är kommer att hamna pÄ 330 miljoner. Dessa pengar har vi inte.
För nÀsta Är, om ingenting görs, skulle kostnaden stiga till 355 miljoner.
- En sÄdan kostnad ryms helt enkelt inte inom vÄrt anslag, sÀger Staffan Widlert.
Landshövding Marianne Samuelsson ser med oro pÄ de nya priserna och det minskade antalet turer.
- Det innebÀr ett bakslag för de positiva satsningar som nÀringslivet vill göra pÄ ön, sÀger hon. Det Àr sjÀlvklart sÄ att ingen gör nÄgra miljonsatsningar om osÀkerheten Àr sÄ stor vad gÀller gotlandstrafiken.
- Det Àr en drastisk höjning, sÀger Staffan Widlert. Men det rÀcker egentligen ÀndÄ inte för att vÄra kostnader skall komma ner pÄ en hanterbar nivÄ.
Men det finns en osÀkerhetsfaktor i att höja taxorna pÄ det hÀr viset. Rikstrafiken rÀknar med att höjda priser kommer att minska resandet med 10-20 procent.
- Skulle resandet minska Ànnu mer sÄ kanske vi, paradoxalt nog, tvingas höja priserna Ànnu mer.
De nya priserna, om de faststÀlls, kommer att gÀlla frÄn 1 januari nÀsta Är.
- Men skulle det visa sig nödvÀndigt sÄ gÄr det att omförhandla under Äret.
En annan sak som Rikstrafiken vill omförhandla Àr det schablonavtal vad gÀller oljeförbrukning och fartygsavgifter som gÀller idag.
- Vi anser att Destination Gotland fÄr betalt för olja som de inte gör av med, sÀger Staffan Widlert. Det anser inte rederiet. Om detta tvistar vi och det kommer att gÄ till skiljedom. Vi kan inte lösa det sjÀlva.
Staffan Widlert menar att man skulle komma ner i kostnader om rederiet fick betalt för precis det man gör av med.
- Och det i sin tur skulle kunna pÄverka priserna positivt.
NÀr det gÀller upphandling av gotlandstrafiken sÄ Àr intresseanmÀlningarna nu inhÀmtade. NÀsta steg Àr att gÄ ut med en förfrÄgan och en kravspecifikation. Det finns oro för att fÀrjetrafiken skulle försÀmras frÄn och med 2008.
- Vi vÀrdesÀtter snabba bÄtar högt, sÀger Staffan Widlert. Vi hoppas fÄ en standard likvÀrdig med den vi har idag. Men vi har samtidigt lÀmnat en öppning för lÄngsammare bÄtar.
Upphandlingen kommer inte att vara avslutat förrÀn nÀsta sommar.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!