Färre turer till Bromma

Passagerarna sviker och i november slopar Skyways var tionde flygning och säger upp 70 anställda. För Gotlands del innebär det att en söndags- och fyra vardagsflygningar tur och retur Visby-Bromma försvinner. Hur uppsägningarna slår återstår att se.
Gotlandsflyg välkomnar neddragningen, som resulterat i att man avvecklar planerna på att anmäla företaget till Konkurrensverket.

Gotland2003-10-28 04:00
Enligt Skyways prognos för 2003 beräknade man att flyga 1,4 miljoner svenska resenärer och omsätta 1,8 miljarder kronor. Nu konstaterar man att budgeten inte håller. Kostnaderna har ökat mer och passagerarna mindre än beräknat.
<span class=MR>Markant ökning</span>
I augusti meddelade företaget att lågpriskonceptet med internetbokning ökat antalet passagerare markant; enbart sträckan Visby-Bromma med 15 procent.
­Efter sommaren såg det väldigt bra ut, men efter hand så har hela nätet fått ett lägre antal resenärer. Konjunkturen har inte vänt som vi trodde, säger Gösta Andersson, områdesansvarig på Gotland.
Den innebär att 70 av drygt 800 anställda sägs upp. Hur Visbypersonalen drabbas kan Andersson inte säga. Markpersonalen är sedan 1 september anställd av Nordic aero handling och flygpersonalen arbetar inte enbart på en linje. MBL-förhandlingar pågår.
<span class=MR>Ett flygplan försvinner</span>
Totalt dras var tionde flygning in och viss helgtrafik upphör helt. För Gotlands del försvinner ett av två flygplan på sträckan Visby-Bromma, vilket innebär fyra vardags- och en helgtur mindre. Avgångstiderna ändras också.
Resultatet blir totalt 14 vardagsturer i vardera riktning Visby-Stockholm (Bromma och Arlanda) och 16 per helg.
Enligt Andersson har Visby haft överkapacitet vintertid och nu är behovsanpassning alltså ett måste.
<span class=MR>Inte större vintertid</span>
­ Behovet är inte större vintertid. På sommaren har vi 28000-30000 passagerare och oktober-april är vi nere i 18000-20000, säger Andersson och konstaterar att näringslivet inte signalerar om ökat flygande inom snar tid.
Michael Juniwik på Gotlandsflyg, som på två år tagit en femtedel av den lokala marknaden, välkomnar neddragningen.
­ Den här "luftbron" som de kört har vi sett som en ren dumpning riktad mot oss. De har flugit med en ofantlig omfattning. Den här normaliseringen är bra för Gotland.
Enligt Juniwik har bolaget författat en anmälan till Konkurrensverket, som man nu ­i och med beskedet om behovsanpassningen ­bestämt sig för att inte lämna in.
<span class=MR>Påskyndat utveckling</span>
Gösta Andersson säger att han välkomnar konkurrensen även om den är kännbar och menar bland annat att Gotlandsflyg har påskyndat utvecklingen av internetbokning, vilket han tycker är positivt. Förenklade boknings- och betalningsrutiner är även något Skyways arbetar vidare med. Neddragningarna Visby-Bromma träder i kraft den 17 november.
­ Om behovet finns kommer vi naturligtvis att stärka med fler turer till våren. Någon gång borde det ju vända, säger Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!