Fartygens svarta lådor undersöks

Färjeolyckan och dess konsekvenser är nu under utredning på olika håll. Haverikommissionen utreder hur själva olyckan gick till, medan Rikstrafiken granskar hur Destination Gotland skött informationen till sina kunder.

Foto: Maja Suslin / SCANPIX

Gotland2009-07-29 04:00
I det samtal som publicerades på Nyhetskanalen i går mellan kaptenerna på olycksfärjorna framgår det att de strax före olyckan haft kontakt med varandra.
Färjorna kom då överens om att de båda skulle svänga med babordssidorna mot varandra. Något gick därefter fel, och kaptenen på M/S Gotland ropade till kaptenen på Gotlandia II att denne var "fel på det".

Vem som felade
Haverikommissionens ordförande Göran Rosvall vill inte gå in på vem som felade i samband med olyckan.
Haverikommissionen har intervjuat kaptenerna, styrmännen och övrig besättning ombord på de båda färjorna för att ta få fram en korrekt beskrivning av förloppet. Men båda besättningarna säger samma sak, säger Göran Rosvall.
- Det är ingen som förstår varför den andra färjan har gjort som den gjort. Plötsligt dyker den andra färjan upp, säger de på båda färjorna.
Haverikommissionen har också intervjuat skepparen på den ryska pråmen, Bitro II, som låg för ankar i närheten av olycksplatsen.
- Det har kommit fram att han ofta har pråmen liggande för ankar just där. Han har kört där i tio år, så det är ingen ovanlig situation, säger Göran Rosvall.
Haverikommissionen tittar nu på den tekniska utrustningen ombord för att ta reda på om allt har varit i ordning. Bland annat kan fartygens så kallade svarta lådor ge många svar.
Utredningschefen Magnus Hammarqvist reste för sin del i går kväll till Norrköping för att ställa frågor till representanter för Kongsberg, firman som byggt den tekniska anläggningen på färjorna.

Bristande information
Rikstrafiken utreder Destination Gotlands agerande i samband med, och efter, färjekollisionen. Bland annat handlar utredningen om den bristande informationen gentemot passagerarna och de väntetider som de fick utstå efter olyckan.
Man följer nu hur Destination Gotland klarar av resten av veckan.
- Vi ser att det här har haft konsekvenser under ganska lång tid. Det finns passagerare från olyckstillfället som fortfarande under tisdagen inte kunnat få kontakt med Destination Gotland och inte fått någon information. Det har varit en del passagerare som varit missnöjda, säger utredningschefen Hans Wreber.
Rikstrafiken har ett avtal med Destination Gotland om hur informationsspridningen ska se ut och man ska nu utreda huruvida Destination Gotland har följt avtalet.
- Det finns regler för hur informationen ska spridas, och vi tittar på om man har gjort rätt. Skulle vi komma fram till att man brustit i avtalet kommer frågan om det kan leda till sanktioner. Men det är ingenting vi diskuterar ännu.
Rikstrafiken kommer att träffa Destination Gotland om ett par veckor för att presentera utredningen och eventuella förslag till förbättringar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!