Fartygsbefälen till attack mot bemanningen på Kinafärjorna
Nordisk fartygsbefälskongress ser med oro på att de två nya färjorna i Gotlandstrafikenendast skall ha 28 mans besättning. Kongressen ser mycket allvarligt på denna mycket stora reducering av bemanningen i förhållande till andra liknande passagerarfärjor som med lika förutsättningar skulle ha ca 40 man och uppåt i besättningen, heter det i ett uttalande.Man är också kritisk motSjöfartsinspektionen somanser säkerhetsorganisationen rimlig.
I Sverige företräds man av Svensk fartygsbefälsförening som är fackföreningen för sjöbefäl inom Saco.
Det var vid ett möte i Oslo den 9 och 10 april som Fartygsbefälskongressen diskuterade de framtida säkerhetsbemanningarna på de två nya fartygen i Gotlandstrafiken och antog ett uttalande i frågan.
Sjöfartsinspektionen har i sitt svar till rederiet betraktat den av Destination Gotland föreslagna bemanningen om 28 personer som rimlig.
<span class=MR>Bemanning</span>
Kongressen ser mycket allvarligt på denna mycket stora reducering av bemanningen i förhållande till andra liknande passagerarfärjor med lika förutsättningar som med motsvarande antal passagerare skulle ha ca 40 man och uppåt i besättningen.
Framför allt reagerar kongressen på att Sjöfartsinspektionen anser den föreslagna säkerhetsorganisationen som rimlig.
Kongressen konstaterar vidare att det under senare år har förkommit ett antal incidenter ombord i passagerarfärjor.
Genom besättningens snabba ingripande har dessa stannat som incidenter och inte slutat i katastrofer.
I detta sammanhang utgör besättningens storlek och kompetens en ovärderlig resurs.
Nordisk fartygsbefälskongress drar paralleller till katastroferna med "Estonia" och "Scandinavian Star".
Vi ser här samma synsätt vad gäller säkerhetsfrågor och attityderna till dessa frågor som vi kunde konstatera låg bakom orsakerna till de nämnda katastroferna.
Kongressen vill inte än en gång i efterhand kunna konstatera att vi fick rätt i vår oro för framtida katastrofer som i fallen med dessa.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!