Fartygsbefälen till attack mot bemanningen på Kinafärjorna

Nordisk fartygsbefälskongress ser med oro på att de två nya färjorna i Gotlandstrafiken
endast skall ha 28 mans besättning.
­ Kongressen ser mycket allvarligt på denna mycket stora reducering av bemanningen i förhållande till andra liknande passagerarfärjor som med lika förutsättningar skulle ha ca 40 man och uppåt i besättningen, heter det i ett uttalande.
Man är också kritisk mot
Sjöfartsinspektionen som
anser säkerhetsorganisationen rimlig.

Gotland2002-04-13 04:00
Nordisk fartygsbefälskongress samlar företrädare för samtliga fartygsbefäl (befälhavare och styrmän) i Norden.
I Sverige företräds man av Svensk fartygsbefälsförening som är fackföreningen för sjöbefäl inom Saco.
Det var vid ett möte i Oslo den 9 och 10 april som Fartygsbefälskongressen diskuterade de framtida säkerhetsbemanningarna på de två nya fartygen i Gotlandstrafiken och antog ett uttalande i frågan.
Sjöfartsinspektionen har i sitt svar till rederiet betraktat den av Destination Gotland föreslagna bemanningen om 28 personer som rimlig.
<span class=MR>Bemanning</span>
­ Kongressen ser mycket allvarligt på denna mycket stora reducering av bemanningen i förhållande till andra liknande passagerarfärjor med lika förutsättningar som med motsvarande antal passagerare skulle ha ca 40 man och uppåt i besättningen.
­Framför allt reagerar kongressen på att Sjöfartsinspektionen anser den föreslagna säkerhetsorganisationen som rimlig.

Kongressen konstaterar vidare att det under senare år har förkommit ett antal incidenter ombord i passagerarfärjor.
Genom besättningens snabba ingripande har dessa stannat som incidenter och inte slutat i katastrofer.
I detta sammanhang utgör besättningens storlek och kompetens en ovärderlig resurs.
Nordisk fartygsbefälskongress drar paralleller till katastroferna med "Estonia" och "Scandinavian Star".
­ Vi ser här samma synsätt vad gäller säkerhetsfrågor och attityderna till dessa frågor som vi kunde konstatera låg bakom orsakerna till de nämnda katastroferna.
­ Kongressen vill inte än en gång i efterhand kunna konstatera att vi fick rätt i vår oro för framtida katastrofer som i fallen med dessa.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om