Det var i lördags som lastfartyget fick ett haveri på sin huvudmaskin, utanför Gotska sandön. Fartyget var på väg från Björneborg, Finland, till Halmstad och var lastat med skrot – men det hade även 70 000 liter olja ombord.
– När fartyget inte kunde framföras för egen maskin drev de ett tag innan de tvingades att nödankra utanför nationalparken Gotska sandön, säger Pernilla Johansson, presstalesperson vid Kustbevakningen.
När vädret under helgen blev allt sämre började ankaret att tappa greppet och drev längs med havsbotten.
– Vi kommenderade då KBV 003, som är vårt kombinationsfartyg, till platsen och genomförde då en nödbogsering till en säkrare ankringsplats i Kappelshamnsviken där det är grundare vatten och lugnare väder. Den insatsen startade under morgonen och avslutades nu på eftermiddagen.
Kustbevakningen startade en så kallad miljöräddningstjänst för att kunna möjliggöra nödbogseringen av lastfartyget. Detta bland annat för att kunna avvärja ett eventuellt oljeutsläpp i området Fårö till Gotska sandön.
– Det finns flera anledningar till att man valde att göra insatsen. Det svåra vädret i kombination med att Gotska sandön är en nationalpark och ett Natura 2000-område med värdefulla naturområden. Vidare ligger det också kritisk undervattensinfrastruktur i området, där fartyget försökte att nödankra, säger hon och fortsätter:
– Det var ingen fara för infrastrukturen vid detta tillfälle, men i och med vädret och att ankaret började röra på sig så beslutade vi, när det fanns en lucka i ovädret, att nödbogsera in fartyget in till säker ankringsplats.
Lastfartyget ligger nu ankrat i Kappelshamnsviken där det väntar på rederiets kontrakterade bogserbåt. Hur lång tid det tar är i dagsläget oklart.
– Nästa steg är att fartyget ska in på ett reparationsvarv och det vet vi inte vilket det kommer bli, säger presstalespersonen.
Kustbevakningens KBV 003 har nu återgått till sin ordinarie verksamhet och faran är för denna gång över för Gotska sandön, Fårö och Gotland.
– Vi har avvärjt det här hotet som kunde blivit en olycka på grund av vädret och att fartyget inte kunde manövrera, säger Pernilla Johansson.