Fastighetsägare lovar bättring sedan fallet har gått till hyresnämnden
En fastighetsägare med hus i innerstaden har lovat att bättra sig, efter det att Hyresgästföreningen fört ärendet om grova brister i fastighetsskötseln till hyresnämnden. När ärendet togs upp behövde nämnden inte fatta något beslut, utan fungerade som medlare mellan fastighetsägaren och Hyresgästföreningen.
Förutom bristerna i skötseln, med fel som inte åtgärdats, hade fastighetsägaren uppträtt illa mot både hyresgäster och Hyresgästföreningen.
<span class=MR>Bytte ägare i maj 2001</span>
Fastigheten bytte ägare i maj 2001. Hyresgästerna märkte en försämring av skötseln. Den nye ägaren skulle sköta fastigheten själv, ett problem eftersom han är bosatt i Söderhamn. För hyresgästerna innebar det, att reparationer gjordes vid de tillfällen fastighetsägaren besökte Visby.
Förutom bristerna i skötsel sade fastighetsägaren upp förhandlingsordningen med Hyresgästföreningen. Han ville själv förhandla med varje hyresgäst enskilt.
<span class=MR>Lovade bättring</span>
Sammantaget fick förhållandena Hyresgästföreningen att vända sig till hyresnämnden med krav om tvångsförvaltning. När ärendet kom upp i nämnden hade fastighetsägaren hörsammat kritiken, och lovade bättring.
En lokalt företag ska i fortsättningen ansvara för fastighetsskötseln, och huset ska även få en vicevärd som hyresgästerna kan vända sig till.
Förhandlingsordningen kommer tills vidare att finnas kvar. Den frågan avgör hyresgästerna i huset själva.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!