Fehling följer sitt hjärtas röst

Gotland2007-02-26 06:00
Det gick bra för henne på teatern. Men att stå på scenen som skådespelare var bara det hon näst helst ville göra.
Fokus ändrades under en paus i livet med ensamsemester på Gotland.
- Det tog tre år för mig att avveckla det gamla och börja på nytt. 1992 fick jag erbjudande att spela Maria i West Side Story i Stockholm.
- Det var en drömroll för mig, men jag tackade nej, säger Annika Fehling.
Aktuell med sin senaste cd, den åttonde i ordningen, bjuder hon in till releaseparty i Nashville, USA. Där, på Bluebird café, släpps "Visby, Texas", skivan som hon har spelat in i Visby tillsammans med den amerikanske sångaren Dana Cooper.

Debutskiva
Men vi backar tillbaka i tid och 1993 då hennes första cd Oktoberbarn gavs ut och 1994 då Gunnar på Hlidarände sattes upp som jazzmusikal på Bryggeriteatern med Annika Fehling i huvudrollen.
Född i Göteborg kom hon till Gotland via Stockholm. Utbildad för scenen i USA och på teaterhögskolan i Malmö gick det bra för henne som skådespelare från 1983. Knuten till bland annat Dramaten och Musikteatern Oktober hade hon vid sidan om skådespeleriet spelat i olika bluesband i Stockholm.
Den egentliga vändpunkten kom genom en lärlingsplats som producent på studio Musicano i Visby.
- När man är på botten finns det bara en väg att gå och det är uppåt. Det var det jag kom fram till när jag var på Gotland den första gången. Insikten fick jag på Holmhällar, en magisk plats där jag nu för fjärde året arrangerar en veckas internationell retreat för singer-songwriter från hela världen.
- En vecka i maj kommer vi att ha fokus på låtskrivande och göra minst en ny låt varje dag. Dessutom kommer vi att ge två konserter i pensionatets matsal.

Våga tro
Nu när vi träffas i Visby är det februari. Gotland visar sig från sin vackert vintergrå sida och vi pratar om att bryta isolering, om att våga tro på sig själv och satsa på sin dröm.
Annika Fehling berättar om en lång och bitvis krokig väg för att komma till målet men också om glädjen i att följa sitt hjärta.
- Det ser kanske enkelt ut att gå upp på scenen men det är nog så svårt och kräver lång förberedelse och inre samling. Jag hämtar kraft i mental träning och Qi gong, genom att vara tillsammans med min man och våra barn.
- Musiken har jag med mig hemifrån, som något viktigt, från barndomen. Pappa doktorn gillade jazz och spelade piano. Jag plockade upp hans längtan till musiken och gjorde min gitarr- och pianoläxa. Men ingen stöttade mig i sången eller i att skriva, så jag gick till teatern men med min längtan till musiken kvar.
Från blues via jazz och andras låtar tog hon steget att bli singer-songwriter långt innan begreppet fanns. Med rötter i amerikansk folkmusik, pop, rock och visa, konserterar och turnerar hon i Sverige, Danmark, Tyskland, Irland, Schweiz och USA. I Visby och i Stockholm driver hon singer-songwriterklubben Living Room, håller seminarier i låtskrivande och är aktiv i det allt större internationella nätverket för songwriters.
- Från början vågade jag inte tro på mig själv som sångerska och musiker, än mindre som låtskrivare och jag vet hur viktigt det är med stöd. Då, på 80-talet, var det ett stort steg att gå in i en studio. Nu är det annorlunda, men behovet av stöd är detsamma. Ett sätt för mig att gå vidare är att hålla workshops och ge scenisk träning för unga gitarrtjejer. Och genom mitt samarbete med Dana Cooper, som är oerhört erfaren, går min egen utveckling framåt i raketfart.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!